MENTAL HELSE

Fikk 300 psykologer som betalende kunder på 11 måneder

Nå har Konfidens hentet millioner fra inn- og utland for å ta tjenesten ut i verden.

Fra venstre: Aleksander Erichsen, Tomas Fagerbekk, Henrik Nerdrum, Aslak Hollund, Morten Noddeland.
Publisert Sist oppdatert

Det tyter nesten over av startup-kompetanse i Konfidens, som ble etablert av avhoppere fra Askeladden og Otovo, og senere rekrutterte fra samme miljø.

På det knappe året fra selskapet slapp sin første versjon av den digitale plattformen for privatpraktiserende psykologer ut i markedet, har mer enn 300 kunder tatt teknologien i bruk.

– Vi er en utviklertung organisasjon, noe som har vært nødvendig fordi produktet krever en del utvikling. Vi har lagt oss på «high end»-nivå hva gjelder brukeropplevelse, og vi begynner å ha et veldig bra og salgbart produkt, sier medgründer og daglig leder Aleksander Erichsen.

Etter å ha bevist behovet i markedet, retter selskapet nå blikket mot neste steg i selskapsreisen.

– Hele organisasjonen skal skrus mer mot vekst, sier gründeren.

Priset lavere

For å kickstarte det arbeidet, har Konfidens nå hentet inn fire millioner kroner i investorkapital.

I en tidligere Shifter-sak har Erichsen fortalt at selskapet planlegger å hente opptil 10 millioner kroner til en prising rundt 40-50 millioner kroner. Denne planen ble imidlerid forskjøvet til 2024 fordi gründerne ønsket å komme lenger i selskapsreisen og åpne et nytt marked før de gikk inn i en større finansieringsrunde. I stedet gjennomførte selskapet altså en mindre runde i denne omgang, blant annet for å finansiere utvidelser av teamet.

– Det gikk ikke lett som smør. Det tok litt tid, men runden endte med å bli overtegnet, sier Erichsen.

Ifølge ham har teamet justert strategien og var i utgangspunktet kun ute etter tre millioner kroner i denne runden, men tok inn én million mer grunnet stor interesse. Dessuten var verdivurderingen noe lavere denne gangen enn da blant andre Martin Schütt kom inn på eiersiden i en runde på to millioner kroner i fjor.

– Vi gikk litt ned i pris fra i fjor høst som et resultat av den generelle utviklingen i kapitalmarkedet. Muligens priset vi oss også litt høyt i forrige runde. Jeg tror vi landet på et bra sted for både selskapet og investorene i denne runden og er godt fornøyd med utfallet, sier Erichsen.

Norge, Tyskland - og Puerto Rico

Flere kjente tidligfase-investorer gikk inn, deriblant teknolog-konsortiet CTO Roundtable, Oslo Venture Company, og WeSeed, samt tidligere finansdirektør Tore Grøttum i ABG Sundal Collier og flere engleinvestorer fra Tyskland og Puerto Rico.

– Puerto Rico?

– Det handler mye om nettverk. En av de andre investorene har pratet pent om oss i sitt nettverk. Det var super-tilfeldig, men også veldig gøy. Man kan jo plutselig få «intel» i et marked man ikke kjenner i det hele tatt. Og så er det et positivt signal at verdiforslaget som hittil primært er testet for Europa kan se ut til å holde vann også på andre siden av verden, sier Erichsen.

Til Storbritannia

De 300 psykologkontorene som i dag betaler for tjenesten, er norske.

– Men hele vår filosofi er at det skal kunne skalere raskt. Det er også noe av motivasjonen for å fokusere på psykisk helse. Ikke bare er det verdens største helseproblem, behandlere i dette segmentet trenger også langt færre nasjonale integrasjoner enn leger og andre deler av helsevesenet. Det gjør at vi kan bygge en teknologiplattform som kan åpne nye markeder veldig raskt. Planen er å drive vekst gjennom digitale strategier, sier Erichsen.

Nå er selskapet i ferd med å etablere seg i Storbritannia, hvor 400 potensielle kunder står på venteliste for å få teste plattformen. 

Penger til neste år

Pengene som nå er hentet inn, skal i utgangspunktet vare frem til sommeren 2024.

– På den tiden må vi bevise vekst i håndfaste «metrics». Vi må finne ut hvilke kanaler og strategier som funker, optimalisere for skalering, og validere «cac» (customer acquisition cost - kostnaden av å skaffe en kunde, journ.anm.). Til nå har vi vokst på «word of mouth», og det gir lite håndfaste tall å jobbe med.

Innen neste emisjon skal flere ting være på plass.

– På det tidspunktet har vi trådt vannet i Storbritannia noen måneder, lært hvordan vi skal angripe nye markeder og bygget en solid vekst-rigg. Hvis vi klarer en god runde da, er vi godt fornøyd. Vi har et bra team, og kundene elsker produktet. Nå handler det om å tråkke på gasspedalen.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.