-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
Utvikler | Nettbil
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
-
Director of Engineering | No Isolation
-
Lead Engineer for Oslo or Grimstad | Davidhorn
podcast
Droppet ut av videregående for å bli gründer og CEO
Victor Helgeland forteller i Shifters siste podcastepisode en spinnvill vekstreise, en «unorsk» salgskultur med millionbonuser, og hvorfor 90% av kundene deres dumper tradisjonelle byråer.

Victor Helgeland droppet ut av videregående for å satse fullt på gründerdrømmen. Nå leder han Metric, selskapet som leverer en helautomatisert markedsføringsplattform for Shopify-butikker, og veksten har vært eksplosiv.
Lytt til hele episoden av Shifters podcast her!
– Vi gikk liksom fra 0 til 30 millioner i årlige inntekter, forteller Helgeland i podcasten, med henvisning til perioden siden salgsstart i januar. Ett av de mest hårete målene ble nådd under en intens uke i Mexico City: – Der var vi 13 mann som satt seg ned i et bittelite, nesten et lite war room, og bare rett og slett klarte å dunke inn 50 salg. Da er det 5 millioner [NOK i ny årlig abonnementsinntekt] på 5 dager, sier Helgeland.
Slik eksplosiv vekst kommer ikke av seg selv. Bak tallene ligger det Helgeland beskriver som en «unorsk» og ekstremt dedikert salgskultur.
«Jeg må jo holde igjen ansatte fra å jobbe. Det er folk som har spurt om de kan sove på kontoret,» forteller han i Shifters podcast.
For å ytterligere fyre opp under ambisjonene, har selskapet et oppsiktsvekkende incentiv: Ifølge Helgeland får alle ansatte én million kroner i bonus når selskapet når målet om ti millioner dollar i årlige abonnementsinntekter.
Dumper byråene for Metric sin AI-løsning
– Vi har en ganske morsom statistikk, fordi med rask vekst har vi fått en stor kundebase alt, og 90 prosent av alle salgene våre kommer fra en bedrifter som går fra et markedsføringsbyrå, avslører Helgeland i podcasten.
Han legger til: – De bedriftseierne vi prater med bytter ut disse byråene fortløpende med teknologi.
Utviklingen føyer seg inn i en trend hvor bedrifter aktivt velger bort tradisjonelle byråtjenester til fordel for automatiserte, AI-drevne løsninger som Metric tilbyr.
For nettbutikker på Shopify-plattformen betyr det tilgang til avansert markedsføring «plug and play», uten store forhåndskostnader eller binding til dyre byråtimer.
Fra 300.000 skritt og fiasko til Shopify-åpenbaring og millionomsetning
Veien til suksess har imidlertid ikke vært uten betydelige humper. Før Metric traff blink med sin Shopify-løsning, satset gründerne på en helt annen idé – en mobilapp for små, lokale bedrifter i USA. Det ble en brutal lærepenge.
– Jeg tror vi gikk over 300.000 skritt på fem dager, og bare, ja, pitchen var, ‘hei, vi er to nordmenn, vi har laget en app som hjelper deg å få med salg, har du fem minutter?’, forteller Helgeland om den intense perioden i Los Angeles hvor han og medgründer Tarik banket på dører. – Og det funket overraskende bra, siden amerikanere er ganske mottagelige for ny business, men det fikk ikke, eller salgene kom ikke da, når man skulle få dem på et abonnement. Det var ganske tøft, må jeg si, vi hadde jo brukt en del penger, og det funket ikke.
Tilbake på tegnebrettet, og etter gjentatte tilbakemeldinger fra et annet segment bedrifter, kom Shopify-åpenbaringen. Teknologien ble tilpasset, og da de lanserte den nye løsningen i november i fjor, løsnet det umiddelbart. – Vi solgte for 1 million kroner før årsslutt i fjor, sier Helgeland, og legger til at de hadde rundt 60 kunder som ventet på å ta i bruk appen.
Vil du høre mer om Victor Helgelands reise? Hvordan han takler lederansvaret, den tøffe pivoteringen, flere detaljer om den unike bedriftskulturen, og hans beste råd til andre unge som vil satse – inkludert hvorfor han mener det er lurt å reise utenlands i 16-17 årsalderen?
Lytt til hele episoden av Shifters podcast her!