Hardware

Doblet salget etter strålende anmeldelser: Nå har de hentet 50 millioner til den egentlige satsingen

Ørepropp-gründer Stian Aldrin ble betenkt da pandemien kom og planen var å selge til musikere og konsertgjengere.

Stian Håland (til venstre), Stian Aldrin og Olav Kvaløy på kontorets lab i Oslo. Selskapet har i dag syv ansatte.
Publisert

Minuendo lager «intelligent hørselsvern» med teknologi fra forskningsmiljøet ved Sintef. Ørepluggene skal beskytte mot støy og varsle brukeren dersom det er fare for skade på hørselen.

Nå har selskapet hentet 50 millioner kroner fra DSD, Link Venture, Wallcross og MP Pensjon.

Minuendo startet opp for litt over tre år siden. AF Gruppen og Obos kom inn som investorer gjennom Construct Venture i april 2019 og er blant eksisterende investorer som er med videre. Gründer og sjef Stian Aldrin og teamet selv fikset EU-støtte på 10 millioner og et konvertibelt lån på 10 millioner kroner som nå er konvertert.

Pandemirammede musikere kastet seg likevel over produktet

Lanseringen av øreproppene skjedde i desember 2020. Aldrin forteller at han ble litt betenkt da pandemien slo inn og den opprinnelige planen var å selge ørepropper til konsertgjengere og musikere.

– Men så viste det seg at folk øvde fortsatt, så vi nådde målet, sier han.

I 2021 solgte selskapet 7000 ørepropper for 3,6 millioner kroner. Gode anmeldelser var trolig en viktig årsak. Minuendos ørepropper har blitt regelrett hyllet i nisjemediene for musikere og musikkinteresserte. Og i år har det fortsatt.

– Så langt ligger vi an til å mer enn doble. Det blir et godt år, sier Aldrin.

Målet for 2022 ligger på 15000 ørepropper, og mesteparten skal selges i USA der selskapet selger via Amazon. Mens mange av komponentene sources fra Kina, skjer design og produksjon i Norge.

Litt rusk i markedene

– Hvordan har pandemien påvirket dere?

– Vi har merket det, men det har ikke hatt så store konsekvenser egentlig. Det er klart at shipping tar litt mer tid og enkelte ting er blitt dyrere, men vi har stort sett klart å kompensere.

For eksempel var det åtte ukers ledetid for å få vareprøver på nye pappesker.

– Det skyldes ikke bare Kina og problemer i havnene i Shanghai. Det er enorme backloger overalt nå. Man må planlegge mye mer enn før, sier han.

Det skyldes ikke bare Kina og problemer i havnene i Shanghai. Det er enorme backloger overalt nå. Man må planlegge mye mer enn før

Stian Aldrin

Lanserer neste fase i Norge og Storbritannia

Salget av ørepropper er egentlig bare første del i en større plan. I disse dager sjøsettes selve flaggskipet som er en pakke med intelligent hørselsvern med en tilhørende programvareløsning som sikrer at støynivået er godt innenfor lokale regler for arbeidsmiljø.

Programvaren skal selges som en SaaS-løsning med øreproppene som bærere av sensorene. Målet er å automatisere forebygging av hørselsskader ved at varsler sendes til både bruker og arbeidsgiver.

Den nye løsningen lanseres parallelt i Norge og Storbritannia. I Skottland inngikk Minuendo nylig et partnerskap med Reactec som har en plattform for analyse av dataene fra øreproppene.

– Det blir spennende. Distribusjonen er mer kompleks. Vi har ansatt to stykker i Storbritannia allerede som skal hjelpe oss å nå ut, sier Aldrin.

Det er denne siden av selskapet som i størst grad har tiltrukket investorene. Innen bygg- og anlegg er behovene store. I Arbeidstilsynets tall for arbeidsskader ligger byggeplasser helt på topp sammen med live-arenaer når det kommer til hørselsskader.

– Det er i disse bransjene behovene er store. Men det er ikke alltid slik at de selskapene som har mest evne og vilje til å investere i HMS, faktisk gjør det.

Produksjonsindustri, verft og flyplassdrift er interessante markedet fremover.

– Hvor er dere om fem år?

– Da har vi redusert yrkesrelaterte hørselsskader.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*