fremtidens mobilitet

Derfor investerer Møller-sjefen i konsepter som truer egen forretning: – Det kan være provoserende

Kortene er for alvor stokket om, mener Petter Hellman, konsernsjef i Møller Mobility Group, og røper bilgigantens taktikk i racet.

Petter Hellman ble ansatt som administrerende direktør i Møller Bil i 2017. To år senere ble han konsernsjef i Møller Mobility Group.
Publisert Sist oppdatert

Da Petter Hellman i 2019 ble ansatt som konsernsjef i Møller Mobility Group, snakket alle om alt som snart skulle skje, og akkurat nå skjer det, forteller toppsjefen til Shifter.

– Fra å være en stor spiller i en ganske moden og oversiktlig verdikjede, har jeg nå følelsen av at alle kortene deles ut på nytt, sier Hellman.

Han har nylig annonsert en større investering i Rebil, et oppstartsselskap som selger bruktbiler «på en ny måte». Bildelingstjenesten Hyre, et konsept som ble til i et samarbeid med bilkonsernet, er nå på trappene til å bli en internasjonal spiller.

I porteføljen står også selskaper som Laserwash og Mitt dekkhotell.

– Har dere et årlig mål om antall startup-investeringer?

– Vi legger i hvert fall planer, sier Hellman.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Slik er arbeidet organisert

Møller Mobility Group jobber parallelt med transformasjon av eksisterende forretningsområder, herunder tradisjonell forhandler- og importør-virksomhet.

Les også: Møller Mobility inngår stort tech-samarbeid med Microsoft: Skal investere flere hundre millioner

Innovasjonsarbeidet og investeringer i nye segmenter er imidlertid blitt organisert under Møller Mobility Services; et eget forretningsområde, etablert for ett år siden.

Her jobber en gjeng forretningsutviklere og analytikere som representerer morselskapets eierinteresser i de selskapene Møller Mobility Group har eierskap i.

Håvard Andersen, som også sitter i konsernledelsen, leder dette arbeidet. Møller Mobility Group er videre representert gjennom en styreplass i de ulike selskapene.

Hellman sitter for eksempel i styret til Hyre. Fordi mye av innovasjonskraften ligger utenfor Møller Mobility Groups kjernekompetanse, jobber de her i partnerskap.

– Men allerede for ti år siden tok Møller Mobility Group et valg om å være med på å forme det som kommer av nye mobilitetsløsninger, sier konsernsjefen.

– Er målet å ha en fot innenfor hvert segment i fremtidens mobilitet?

– Vi ønsker ikke nødvendigvis å være med på alt, men vi ønsker å få en større eksponering i det jeg kaller en utvidet bilholds- og mobilitetsbransje, sier han.

Disse kategoriene er interessante

Hellman trekker frem bilvask; helt klart en kategori i vekst, men som verken er ny eller innovativ i seg selv. Trenden peker likevel i retning av at stadig flere ønsker å gjøre dette i ulike former for vaskehaller, og ikke hjemme.

– Å selge bruktbiler er jo heller ikke noe nytt, sier han og viser til Rebil.

– Men vi tror på nye måter å betjene de tradisjonelle segmenter og kategorier på. Rebil-gründerne kan jo starte helt på scratch for å forstå dette kundesegmentet.

Hellman fortsetter:

– Møller Bil skal fortsatt satse på bruktbil-salg, og de er sånn sett i konkurranse med Rebil, men de må likevel aksepetere at morselskapet investerer i nye områder. På samme måte må Rebil aksepetere at Møller Bil konkurrerer i bruktbil-markedet, sier han.

– Hvordan enkelt er det å få aksept for dette?

– Det er en reise. Jeg oppfatter at aksepten er større nå enn for noen år siden.

Derfor utfordrer de egen forretning

Også Hyre utfordrer Møller Bil, ved å oppfordre til å leie i stedet for å eie.

– Det kan selvfølgelig være provoserende for noen å se at du på Hyre-plattformen finner alle typer bilmerker. Men det er også litt av tankesettet vårt, sier Hellman.

Han forklarer:

– Vi aksepterer at det kan være rivalisering og kannibalisering. Vi er først og fremst opptatt av å være en god eier, for eksempel for Hyre, og da må vi tillate dem å få det spillerommet som kreves for at de lykkes i sitt segment, sier han og understreker:

– Hyre dekker bare et behov, og hvis ikke vi gjør det, vil noen andre gjøre det.

Hellman innrømmer likevel at det har vært en krevende kommunikasjonsjobb internt, og kanskje først og fremst en emosjonell utfordring, sett med tradisjonelle briller.

– Men vi er i en sterk posisjon og har ressursene til å være med på alt det spennende som skjer. Det er rett og slett en erkjennelse for vår del; bransjen er ikke lenger statisk.

Han ramser opp:

– Du har mange nye startups som enten kommer fra tech-siden eller i miljøer med seriegründere. Etablerte aktører kommer også på banen, som forsikringsselskaper og banker. Det samme gjør amerikanske modeller som Tesla og andre kinesiske merker.

– Nøkkelen vår evnen til å investere i nye områder og samtidig forbedre eksisterende virksomhet. Vi mener vi allerede er inne i de mest spennende segmentene, men det kommer helt sikkert til å komme flere fremover, sier Hellman.

Hva blir neste?

Han vil ikke røpe hvilke kategorier de kaster seg over i neste omgang, men forteller at de typisk peker seg ut noen områder der de vurderer ulike måter å få eksponering i.

Hellman gjentar stikkordene bilhold og utvidet mobilitet.

– Etter hvert som vi har vist at vi gjør mye nytt, er det klart at flere og flere tar kontakt og lurer på om de er interessante. Det tar vi stilling til, og så tar vi noen ganger initiativ selv.

– Det viktige for oss er at vi har noe domene-kunnskap å bidra med. Vi ønsker å være aktive eiere og bidrar i utviklingen, men selskapene skal samtidig ha et eget spillerom.

Hyre er ifølge ham et godt eksempel.

– Her har vi turt å håndtere samarbeidet med en armlengdes avstand, men fortsatt med et aktivt eierskap via styrearbeid. Samtidig har vi tillatt gründerne hele tiden å ha fokus på det de mener er riktig for Hyre, sier Hellman og legger til:

– Det motsatte kan bli krevende. Da blir innovasjonen et verktøy for eksisterende virksomhet. Det er ikke nødvendigvis feil, men da blir det krevende å få med seg gründerne. Dette er forhold som må være på plass, men selve nøkkelen til suksess i Hyre, er jo hodene som står bak. Hyre er skapt av disse menneskene, sier han.

Angrer ingenting

Møller Mobility Group var tidligere blant hovedaksjonærene i Urban Sharing, men de solgte seg ut i 2020 - etter motvind i bysykkel-plattformen, som omtalt i Shifter.

Les mer: Bysykkel-plattform i motvind: Nedbemanning, lederskifter og nå har storinvestor solgt seg ut

"Det er et faktum at vi ikke har lykkes med investeringen, og vi tar med oss erfaringene fra dette i det videre", uttalte kommunikasjonsdirektør Paul Hegna i Møller Mobility Group den gang i en epost til Shifter.

– Dere opererer åpenbart i en bransje i utvikling. Har dere rukket å gjøre noen feil?

– Det er mye prøving og feiling, men jeg oppfatter ikke at vi har gjort noe vi angrer på. Men vi investerer jo på en helt annen måte enn hva vi er vant med, sier Hellman.

– På hvilken måte?

– Vi opererer ikke her med resultatvekst, men verdivekst, og det nytt for oss. Fokuset ligger ikke på å skape resultater og utbytte, i hvert fall ikke på kort sikt. Dette er noe helt annet, sier han og gjentar:

– Men hadde ikke vi gjort det, hadde noen andre gjort det foran oss.