mobilitet

Den hete lastesykkel-tjenesten henter inn millioner og forbereder utrulling i utlandet

Målet nå er å gå i pluss hjemme, og satse hardt ute.

Teamet i Whee! fra venstre: Kari Anne Solfjell Eid (CPO), Luis Aldana (COO), Ryszard Rzepa (Tech lead), Cathrine Movold (CEO), Anders Hansen (CDO).
Publisert

Den norske tjenesten har tilbudt elektriske lastesykler til urbane familier siden slutten av 2020. Selskapet henter nå 9.4 millioner kroner i en emisjon ledet av Katapult, og får samtidig sin første internasjonale investor ombord gjennom EIT Urban Mobility. Blant investorene finner vi også Spike Venture, Stetind Capital, Stenshagen Invest og familieselskapet Moro AS.

– Det har vært krevende å hente penger i dagens kapitalmarked, men vi har tjent på at markedet fokuserer på veien til lønnsomhet, også hos vekstselskaper. Målet vårt er å gå i pluss her hjemme allerede neste år, og da har vi en lønnsom driftsmodell vi kan internasjonalisere, sier daglig leder og medgründer i Whee!, Cathrine Movold, i en melding til Shifter.

Fakta om Whee!

Whee! er en abonnementstjeneste for elektriske lastesykler, som også inkluderer vedlikehold og forsikring. Selskapet ble etablert i 2020 og har nå 200 betalende kunder i Oslo. Selskapet er grunnlagt av Kari Anne Solfjeld Eid, Mari Jernberg Hovden, Cathrine Movold og Anders Hansen.

Internasjonal oppmerksomhet

Markedet for elektriske sykler er i sterk vekst internasjonalt. Det ble solgt 2 millioner elsykler i Tyskland i 2021, altså kun 300000 færre enn det ble solgt elbiler i hele Europa, Norge inkludert.

Shifter har tidligere omtalt den raske veksten til lastesykkel-utleierne i Oslo, der de tidlig hadde lange ventelister. Selskapet vant den internasjonale bransjeprisen «Micromobility Accelerate Award» i juni, noe som skal ha satt dem på kartet til investorene i EIT Urban Mobility.

– Whee! imponerer med dyp forståelse av familiers transportbehov, og viser også at de kan omsette dette til en attraktiv tjeneste som gjør det enklere for husholdninger å velge vekk bil i hverdagstransport. Det er nettopp tjenester som dette vi trenger fremover, sier EITs Keren Beit Cohen i en pressemelding.

Voksende segment

Midlene skal brukes til å nå lønnsomhet i hjemmemarkedet og forberede utenlandssatsning, påpekes det.

– Byer i hele verden trenger fleksibel transport som tar mindre plass og forurenser mindre enn bil. Ved å virkelig se på hvilke brukere som forbigås og lage en tjeneste som løser problemene deres, har vi funnet nisjen vår i at familier i den tette byen trenger bedre alternative transporttjenester, forteller gründer Kari Anne Solfjeld Eid, som tidligere i år gikk over fra CEO til CPO da hun overlot roret til Movold tidligere i år.

Hun viser til at abonnementsløsninger er på vei til å etablere seg som et tydelig alternativ til eie eller dele. I rapporten The future of Urban Mobility fra BCG forventes mer enn 30 prosent årlig vekst innen dette segmentet.

Katapult-selskap

Whee! har i dag 200 kunder, og ble nylig med i den nye akseleratoren til impact-investoren Katapult, der det også følger med kapital.

– Folk flest bor i byer, eller er på vei dit. Det betyr mer press på plass, i tillegg til galopperende kostnader for bilhold. Da blir bilen skvist ut, og Whee! har laget en ekstremt elegant løsning for urbane familier i Oslo og snart resten av Europa. Elektriske lastesykler er energieffektive, arealbesparende, lønnsomme og kanskje aller viktigst: morsomme løsninger på hverdagslogistikk for folk flest, påpekr investor Jørn Haanæs i Katapult.

Sørg for å være oppdatert på det nyeste i næringslivet

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*