mobilitet

Imove splittet opp, nedbemannet og skiftet navn: Nå gir bilabo-gründerne gass igjen med nye Casi

Mobilitetsselskapet så hvordan krise på krise endret spillereglene for startups, og valgte å nedbemanne. Imove-toppene tror nye Casi og en rendyrket forretningsmodell er det som skal til for å lykkes.

Satser på ny. Fr.v Jordan Symonds, kommunikasjonssjef, Hans Kristian Aas, daglig leder og Ane Furu, operativ sjef
Publisert Sist oppdatert

Det nye navnet og de rosa fargene på svart bakgrunn er ment som en kontrast til den maskuline dominansen i bilbransjen.

– Slik skal vi skille oss ut fra konkurentene, sier kommunikasjonssjef Jordan Symonds som har ledet prosessen med nytt navn og design for det som før het bare Imove.

Imove blir nå delt i to selskaper, der bilabonnementstjenesten fortsetter under navnet Imove EV og teknologiselskapet altså blir til Casi. Den nye logoen forestiller to veier som flettes sammen, sett ovenfra, som symbol på samarbeid og måten Casi etablerer partnerskap med tilbyderne: “Two roads coming together and gaining forward momentum.”

Fra kapital til kutt

Imove ble startet i 2018 av bilforhandleren Frydenbø og et startupteam fra innovasjonsstudioet New & Company i Bergen. Det er en begeistret toppledelse - med CEO Hans Kristian Aas, COO Ane Furu og nevnte Symonds - som møter Shifter for å fortelle om at Imove nå fisjonerer. Engasjementet rundt dette og den nye grafiske profilen står i skarp kontrast til hvordan situasjonen var for noen måneder siden.

Selskapet hadde riktignok hentet 130 millioner kroner i en emisjon i fjor, med blant andre AutoScout24, Norselab og Nysnø på eiersiden. Imove gikk da i gang med å skalere organisasjonen fra 15-20 personer til over 60.

Utfordringen var at hybriden med et tech-selskap i vekst og en bilabonnementstjeneste brant penger i stort tempo, og med den nye situasjonen i kapitalmarkedet ville det snart se mørkt ut hvis det ikke ble tatt grep.

Svært kapitalkrevende

Gründer Hans Kristian Aas beskriver bilabonnementstjenesten som en «innovasjonsdrone», der tech-delen kunne fly ut å hente inn data og erfaringer som kunne brukes til å videreutvikle programvaren som de tilbød andre aktører som ville starte med bilabonnement. Men samtidig var modellen svært kapitalkrevende – med tanke på at det kreves en stor flåte av biler for å få abonnementet til å fungere.

– Vi fikk kred overfor tech-kundene fordi vi visste hvordan vi drev et eget abonnement. Det ga oss mye innsikt som vi kunne dele. Men vi var ikke utstyrt til å skalere en så «asset heavy» tjeneste, sier Aas.

For Imoves del hadde de en flåte på «bare» 1200 biler - som likevel var dyrt nok i seg selv.

– Et selskap som lager bilen selv, en stor forhandler, eller et selskap som allerede driver med utleie, er aktører som kunne få store rabatter på grunn av volumet. Vi hadde ikke noe fortrinn.

Gunnar Birkenfeldt og Hans Kristian Aas startet Imove.

Krisens kursendringer

For Imove har det vært en enorm læring i det som har foregått de siste månedene.

– Jeg har jo vært vant til et startup-DNA der vekst har vært oksygen, at man må gønne på. Det har jo nesten vært slik at investorene har kjeftet dersom man blir lønnsom. Nå er hele tankesettet endret. Markedet belønner ikke lenger selskaper som er ulønnsomme, og det er blitt veldig dyrt å hente kapital, sier Aas.

En rekke kriser har strømmet ut i det stadig mer grumsete farvannet nye teknologiselskaper navigerer i. Aas mener det globale bilmarkedet er i en spesiell situasjon.

– Mangel på chips til biler, covid-reaksjon med stengte fabrikker, post-covid logistikkutfordringer og senest krisen i Ukraina har gitt rekordlav tilgang på nye biler og eksplosjon i bruktbilmarkeder. Selv om noen aktører innen bilbransjen vokser på bilabonnement, er den overordnede effekten en mye større kamp om hver eneste bil, mindre pilotflåter for nye konsepter og lengre beslutningsprosesser.

Grepene

Aas påpeker at det å drive en bilabonnementstjeneste og levere en teknologitjeneste er to svært ulike forretningsmodeller.

Planen nå er at tech-selskapet Casi tar over store deler av kapitalen, mens tjenesteselskapet Imove EV skal stå på egne ben, altså gå i overskudd innen få måneder.

– Vi har tatt for oss alle områder hvor vi har lekket cash. Vi har blant annet solgt unna hundrevis av biler som har vært ulønnsomme, og lagt ned flere lokasjoner. Rundt nyttår bør Imove EV kunne gå i tilnærmet pluss, tror Aas.

Andre grep har vært å fjerne tilbudet med hyttebiler, som uansett ikke ble mye brukt, dessuten blir muligheten for korttidsabonnement begrenset.

– Erfaringen er at disse skader bilen mer og betaler dårligere for seg.

Nedbemanning

Imove EV blir nå en ren tech-kunde til nye Casi. Casi skal fortsatt følge en venture-modell der selskapet inntil videre skal bruke mer penger enn de tjener, for å komme til en situasjon med høye inntekter og store overskudd om ikke altfor lenge.

– Vi må forlenge rullebanen for kapital mest mulig, kutte kostnader og drive smartere. Vi hadde jo ikke forventet at vi måtte kutte, vi har måttet gjenoppfinne hva det betyr å drive en startup.

Det er kuttet kraftig i bemanningen for å kunne fortsette løpet lengst mulig. Antall ansatte i Casi-delen har gått fra over 40 til under 30.

– Siden vi ikke trenger kapital til egen abonnementstjeneste vil kapitalen til tech-utviklingen i Casi vare mye lenger. Da beholder vi fortsatt momentum.

COO Ane Furu sier at rebrandingen har vært bra for teamet, etter at de har vært gjennom en tøff tid.

– Det har skapt energi. Vi valgte å gjøre arbeidet internt, uten å bruke ekstra og unødvendige penger på eksterne konsulenter. Det bekreftet at vi sitter på mange flinke folk, sier hun.

Feiring og sorg

Casi har allerede fått et solid fotfeste i det europeiske markedet, med kunder som Stellantis, Toyota Lexus, Volkswagen, Finn og AutoScout24. Furu og Aas hevder at etterspørselen etter bilabonnements-løsninger er stor.

– Det har vært paradoksalt å reise rundt i Europa å se hvor sultne folk er på dette, samtidig som vi har måttet kutte kostnader på hjemmebane. Alle de største aktørene går inn i dette nå, og vår pipeline av henvendelser er eventyrlig. Jeg har feiret, samtidig som jeg har sørget, sier Aas.

Han antyder også at det jobbes for ikke hente mer penger med det første, selv om de har en god eierbase av kapitalsterke fond.

– Vi skal komme oss gjennom stormen nå, fastslår Aas.

De potensielle kundene som Casi nå er i dialog med, er av en slik art, at det kan gå raskt mot pluss.

Go to market

COO Ane Furu kom fra jobben som direktør nye mobiltjenester i Møller Mobility Group før hun gikk inn i Imove. Før det var hun forretningsutvikler i Bertel O. Steen. Hun har sett bilmarkedet endre seg raskt.

– Oppfatningen om at man må eie en bil er i ferd med å gå i mental oppløsning. Samtidig ser man et marked i resesjon nedover i Europa, der mange sliter med å få lån eller finansiere upfront-beløpet i leasing. Det gir en dynamikk for bilabonnement.

Hun mener at Imove har vært med å løfte abonnement som en løsning, og at flere nå kommer etter. Norge har fått mye oppmerksomhet som pioner-marked for elbiler, noe som kan gi Imove god drahjelp når de skal rulle ut sine white label-løsning i Europa.

– Før var Norge et helt uinteressant land i bilsammenheng. Nå møter vi folk fra Shanghai, som kan alt om det norske markedet.

Casi er i stand til å sette opp en hypermoderne bilabonnementstjeneste for en hvilken som helst kunde på en måneds tid - med blant annet multikanaldistribusjon gjennom nettbutikker og markedsplasser, et flåte- og abonnementsstyringssystem, og andre tjenester som gjør det mulig med lønnsom vekst raskt. Likevel er Ane Furu opptatt av at Casi ikke skal virke fremmedgjørende overfor aktører som opererer i langt mer konservative markeder enn det norske.

– Vi må tilpasse lokalt, porsjonere ut, ikke selge en løsning som er for futuristisk, sier Furu.

Casi skal samtidig vise at de har de fremtidige løsninger når kunden kommer så langt at den er klar for det.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*