folkefinans

Dealflow med økt omsetning og volum: Ser lyst på 2024

– Vi har akkurat lagt bak oss et av våre beste kvartaler noensinne, sier Deaflow-sjef Stine Sofie Grindheim Simonsen.

Stine Sofie Grindheim, daglig leder i Dealflow
Publisert

De siste dagene i påsken lukket folkefinansierings-plattformen, med base i Bergen, to store emisjoner, 40 millioner kroner med hotell-utfordrer Citybox og 60 millioner til OFS som skal satse på landbasert oppdrett.

Dealflow kunne selv vise til 6,5 millioner i omsetning i sitt nylig innleverte regnskap for 2023. Det er en oppgang fra 5,4 millioner i 2022. 

Resultat før skatt endte på minus 3 millioner kroner, en forbedring fra minus 8,3 millioner kroner året før. I tillegg til noe høyere inntekter, skyldes forbedringen 2,4 millioner i lavere kostnader. 

Grindheim Simonsen forklarer at 2022-tallene ble påvirket av fusjonsprosessen mellom morselskapet og Dealflow Technologies. 

– Vi kjører en ganske lean rigg, og har hatt fokus på kostnadskutt og på at teknologien skal ta unna en del volum. Et lite finansforetak som oss kan ryke på mye forskjellig av kostnader, så det gjelder å følge nøye med, sier hun. 

Hun mener det ikke er helt tilfeldig at pilene peker oppover for folkefinansiering når kapitalmarkedet ellers er nokså tørt. 

– Vi er en kilde til finansiering som når bredere ut enn mange gründere og selskaper gjør gjennom egne nettverk. Og vi er nok et mer attraktivt alternativ for enkelte når det er trangere der ute. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Hvordan ser du på resten av 2024? 

– Det er det beste Q1 i historien basert på volum og inntjening. På volum tangerer vi beste kvartal noensinne. Så vi merker at det har begynt å snu nå, ja, sier hun. – Vi ser lyst på året. 

Stabil verdi i spinoff

I fjor solgte Dealflow seg ned i datterselskapet Adminflow fra 100 til 32,7 prosent nå. Adminflow tilbyr digital aksjebok, dokumenthåndtering og styrerom til kundene. 

De er to tidligere kunder, regnskapsbyråene Athene Group og Nimbus, som har kommet inn i det som er et helt frittstående selskap i dag. 

De gjenværende andelene er ført til 5,1 millioner kroner i Dealflow-regnskapet for 2023, en stabil verdiutvikling, ifølge Grindheim Simonsen, som fortsatt har veldig tro på selskapet. Samtidig legger hun ikke skjul på at det er befriende å skulle bygge ett selskap om gangen. 

– Ja, det var litt sånn, hvorfor bygge ett, når du kan bygge to? Og såklart var det krevende. Nå er det fint å konstatere fin vekst i selskapet fra sidelinjen, sier hun.