ADministrasjon

De betalende kundene strømmer til gründerne som rydder opp i kaoset til sjefen

Pål Reinert Bredvei og Adminkit runder 400 betalende kunder med sin verktøykasse for altfor travle sjefer, og utfordrer nå de store i en ny gren.

Gründer Pål Reinert Bredvei og teamet i Adminkit har hovedkontor i Sandefjord.
Publisert

Shifter har tidligere skrevet om vill vekst for selskapet som hjelper ledere i småbedrifter å rydde opp i kaoset. Adminkit tilbyr med sin tjeneste en rekke verktøy som selskapene kan bruke for å gjøre hverdagen enklere, Først gikk det i alt fra arbeidskontrakter, føring av ferie og fravær til onboarding av nyansatte og vinlotteri. Den første tiden valgte gründer Pål Reinert Bredvei å tilby tjenesten gratis, og fikk raskt 2500 brukere. 

Øker inntektene

Ved årsskiftet skrudde Bredvei på betaling på tjenesten, først med Adminkit People, så med Adminkit GDPR i sommer. Nå kan gründeren fra Sandefjord fortelle at antall betalende kunder har passert 400, og at de har totalt 4000 brukere i folden.

Blant de betalende er kjente selskaper som Hjemmelegene, Firi, Grete Roede, Mopedbil Norge As, Bilpleiekongen, Seeds Consulting, Skiguard, Draga og Hjertnes eiendom.

I oktober passerte selskapet 1,5 millioner kroner i årlige abonnementsinntekter.

– Det har vært en hyggelig vekst de siste månedene, kommenterer Bredvei.

Han påpeker at det fortsatt er et stykke til pluss i regnskapet, og at resultatet for i år vil være farget av kostnader til de nye produktene.

– 2024 blir året hvor vi skal kapitalisere på produktutviklingen vi har investert i de første to og et halvt årene. Vi skal skru fokus og organisasjon over mot kommersialisering, påpeker Adminkit-sjefen.

Med dagens veksttakt i inntekter skal selskapet med høy sannsynlighet se «positiv cashflow» i 2025, ifølge Bredvei.

– Det avhenger selvfølgelig om vi girer opp satsningen ytterligere eller ikke.

Kontrakt-satsing

I september lanserte Adminkit noe som skulle få ytterligere fart på veksten. Med sin løsning for kontraktsforvaltning utfordrer Sandefjord-selskapet giganter som House of Control, mener Bredvei. Løsningen dekker ifølge gründeren et behov i SMB-markedet, til en brøkdel av prisen konkurrentene opererer med.

Bredvei mener de eksisterende løsningene koster langt mer enn det småbedriftene egentlig har råd til, gjerne flere tusen kroner i måneden – en pris som er altfor høy til å forsvares for disse selskapene.

– Vi har nå lansert vår løsning for kun 490 kroner i måneden med ubegrenset antall brukere, sier Bredvei.

Han presiserer at han synes verktøyene til for eksempel House of Control er gode, men inneholder flere funksjoner som de små selskapene ikke trenger til kontraktsforvaltning.

– Det blir litt som å sammenligne med Excel hvor det er over 400 funksjoner. Den gjennomsnittlige brukeren bruker sannsynligvis ikke mer enn 10 til 20 av dem, noe som utgjør 2 til 5 prosent. Vårt verktøy dekker behovet mer enn godt nok for de fleste virksomheter med mellom 1-200 ansatte, sier Bredvei i Adminkit.

Hinter om utlandet

Adminkit hentet i fjor 25 millioner kroner fra blant andre Runway FBU, Idékapital og MP Pensjon.

– Skal dere hente nye runder?

– Vi ser an veksttakten vår inn i begynnelsen av 2024 og ikke minst de markedsmessige forholdene. Begge deler vil være avgjørende for timing og størrelse.

– Har dere planer for andre land, eller fortsetter dere i Norge?

– Uten å avsløre alle detaljer, så er løsningen vår allerede på engelsk, vi har utenlandske kunder, og det er ansatte og brukere fra alle verdens hjørner allerede i dag, svarer Bredvei.

Skalerbarhet i produkt og teknologi har vært i DNAet fra dag én, ifølge gründeren.

– En fokusert internasjonal satsning utover det vi gjør i dag, vil kreve litt ekstra ressurser. Eventuell finansiering for å kickstarte en mer fokusert satsning på dette, vil som nevnt avhenge en del av de markedsmessige forholdene og resultatet fra nåværende vekst i fra det norske markedet, sier Admin-kit-sjefen, og legger til:

– Det er INGEN tvil om at markedet for administrativt utmattede ledere i SMB er stort utenfor Norge, og det er ingen (eller få) som leverer et produkt som dekker det vi gjør mot SMB markedet.