ai

Databutton med skremmeskudd mot konkurrentene

Den norske AI-startupen Databutton lanserer sin største oppdatering noensinne. Kutter ut tredjeparter.

Teamet i Databutton. Daglig leder og medgründer Trygve Karper nederst til høyre.

Ved å bygge inn database og innlogging direkte i plattformen, lover gründer Trygve Karper 10 ganger raskere app-utvikling og sender en klar utfordring til etablerte internasjonale aktører.

– Vi har nettopp gjort det 10 ganger enklere å bygge alle verktøy og apper din bedrift trenger med AI, melder han på sosiale medier.

Den Oslo-baserte startupen, som lar brukere bygge applikasjoner ved hjelp av AI, ruller nå ut funksjonalitet som fjerner store tekniske barrierer for utviklere og gründere.

Fra og med i dag kommer alle nye apper som bygges på Databutton med et fullt integrert databasesystem og egen brukerautentisering.

– Det betyr at du kan lagre data uten å røre en eneste database, og brukerne dine kan logge seg inn uten en eneste tredjepartsleverandør, forklarer Karper.

Tar opp kampen

Med oppdateringen legger ikke Karper skjul på hvem han utfordrer. Han mener plattformen nå er et reelt alternativ til internasjonale giganter som leverer «backend-as-a-service».

– Det fjerner fullstendig behovet for tredjeparter som Supabase og Firebase, skriver han.

Firebase, som eies av Google, og Supabase er i dag blant de mest populære verktøyene globalt for å håndtere datalagring og brukerinnlogging i nye apper. Ved å bygge dette inn som en kjernefunksjon, forenkler Databutton prosessen fra idé til ferdig produkt betraktelig.

– Produktteamet vårt har nettopp hevet listen, mine venner, og gjør det mulig å gå fra idé til fungerende verktøy 10 ganger raskere, fortsetter Karper.

Løser hodepine for brukerne

Ifølge gründeren er ikke dette bare en ny funksjon, men et direkte svar på brukernes største utfordringer.

– Denne oppgraderingen løser over 74 prosent av alle support-henvendelser vi noensinne har mottatt, påpeker han.

I tillegg til at brukerne selv kan bygge apper med datalagring, kan nå også plattformens innebygde AI-agent administrere både data og brukerflyt.

For Karper og teamet er oppdateringen et viktig skritt nærmere selskapets overordnede visjon.

– Det er et viktig steg mot vårt mål: Å gjøre det mulig for folk å løse sine egne problemer, avslutter han.