-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
Utvikler | Nettbil
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
sirkulærøkonomi
AI-native gründer: – Bygger for her og nå, men designer for det som kommer
To år gamle Cirkulær har solgt second hand for 17 mill. og jobber nå mot break even på AI-tjenesten Circular. – Det vi lærer nå kan bli et unfair advantage senere, sier Einar Michaelsen.

– Jeg liker når det er høy fart, litt kaotisk og mye som skjer, sier Einar Michaelsen.
Shifter møter gründeren under konferansen AI+ i Halden, like før han skal dele scene med blant andre trioen bak Acegame.
– Og så liker jeg å sette høye mål du må strekke deg skikkelig etter, fortsetter han og sier:
– Når du setter deg stretch-mål, vil du ofte oppleve at du feiler med å nå målet. Da er det viktig å se seg litt i bakspeilet og se hvor langt man faktisk har kommet.
Michaelsen gjorde nettopp det her om dagen, forteller han.
Sammen med Camilla Novik Woje, hoppet han i 2023 av en konsulentkarriere for å satse på second hand i stedet, og kjæresteparet delte i Finansavisen ambisjonene om å selge både klær og software, via Cirkulær og Circular.
– Nå har vi solgt klær for 17 millioner kroner og selger software for 300 000 i ARR (årlige gjentakende inntekter). Det er jeg skikkelig stolt av.
– Bruken øker hver måned
Gründeren delte sist i Shifter oppskriften på hvordan Circular hadde gått fra ingenting til første kunde på bare 100 dager, ved hjelp av et knippe AI-verktøy.
Cirkulær drifter to fysiske butikker i Oslo, og Circular står bak et system for å effektivisere håndteringen av nettopp kommisjonssalg av brukte varer.
Tjenesten kan hente informasjon fra bilder og automatisere prisingen.
Sist måned telte gründeren rundt 13.000 aktive brukere, herunder ansatte hos selskapets 12 betalende kunder, inkludert Fretex, i tillegg til sluttbrukere som selger klær og følger med i portalen.
– Og bruken øker hver måned, sier Michaelsen.
Han forteller videre om et mål om break even ved inneværende år, i tillegg til henvendelser fra USA, India og Sverige.
– Det finnes lignende løsninger der ute, men vi har bygd vårt med tanke på automatisering og aktiv bruk av AI, sier Michaelsen og fortsetter:
– Tidligere kunne det ta fire-fem minutter å legge inn én vare, nå går det langt raskere.
– Den største flaskehalsen
I det tidlige arbeidet med Circular brukte duoen sine egne fysiske butikker som testarena. Her fikk de umiddelbare tilbakemeldinger fra de ansatte i Slack.
– Det hjalp oss med å fjerne mange småproblemer før lansering hos eksterne kunder. Vi får fortsatt løpende feedback, og vi forsøker å levere på det vi kan, samtidig som vi noen ganger må si at «her er det kanskje prosessen deres det er noe galt med», sier Michaelsen.
Gründerne er fremdeles tett på brukerne, blant annet via Whatsapp-grupper, der de kan stille spørsmål og få raske svar.
– Det gir oss en god følelse av hvordan ting fungerer i praksis.
Parallelt jobber de med både markedsføring og cold outreach, og interessen er ifølge Michaelsen stor. Likevel havner de fleste på en venteliste.
– Den største flaskehalsen nå er evnen vår til å onboarde nye kunder raskt nok. Vi har ikke automatisert det ennå. Vi prøver å lære mest mulig fra de første kundene og være tett på, sier han og legger til:
– Noe av det mest spennende er interessen fra større brands og retailere.

– Vi definerer en ny kategori
Gründeren forteller videre om en pilot med en stor norsk merkevare denne høsten, der de skal ta imot brukte varer lokalt og selge dem globalt gjennom Circular.
Han kan ikke røpe hvem ennå.
På spørsmål om neste store milepæl, svarer Michaelsen:
– Vi skal lansere globalt. Det betyr at vi må kunne onboarde nye kunder uten å være inne i hvert eneste steg. Onboarding, support og brukeropplevelse må fungere like bra på alle språk. Den milepælen krever at vi går fra «vi hjelper deg i gang» til «du hjelper deg selv i gang og at det bare fungerer».
– Og om fem år?
– Vi definerer en ny kategori, software for sirkulærøkonomi. Målet er å bli det ledende systemet for resale og gjenbruk globalt. For å komme dit, må vi kombinere et produkt i verdensklasse med effektiv distribusjon, og bruke AI smart, ikke bare i produktet, men i hele organisasjonen.
– Den utviklingen har jo skutt fart bare siden dere kom på banen med Circular i fjor. Hvordan påvirker det måten dere bygger produkt og selskap på nå?
– Å være et AI-native selskap handler om å bruke AI effektivt i alle deler av organisasjonen. Vi bruker AI aktivt hver dag. Til å skrive kode, automatisere oppgaver, teste hypoteser og levere raskere. Jeg prøver å være tidlig ute med å teste nye verktøy, agenter og modeller, fordi det vi lærer nå kan bli et unfair advantage senere.
Michaelsen utdyper:
– Vi bygger med en grunnleggende antagelse: AI blir raskere, billigere og bedre for hver uke som går. Det kommer til å forandre alt. Noen ting er fortsatt ikke mulig å gjøre effektivt med AI, men vi vet at det kommer. Derfor bygger vi for her og nå, men designer for det som kommer rett rundt hjørnet.
Nå jakter gründerne også en ny daglig leder til Cirkulær.
– Det handler om å finne en riktig person som kan ta selskapet til neste nivå. Det har ikke vært et enkelt valg, det er vanskelig å gi fra seg noe man har bygget.
– Men vi tror det trengs for å realisere potensialet, sier Michaelsen.