-
Technical Support Engineer | NBIM
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
landbruk
«Clarkson´s farm» og TV-stjerne tar i bruk norsk gårdstech
Jeremy Clarkson bruker norsk oppfinnelse for å kontrollere geitene sine i populær Amazon-serie.

Norske Nofence gjør sin TV-debut i den verdenskjente serien «Clarkson's Farm». I de nyeste episodene som slippes i dag, bruker Jeremy Clarkson det norske systemet for virtuell inngjerding av beitedyr på hans «Diddly Squat Farm».
Det melder Nofence i en pressemelding.
– Det er utrolig gøy at norsk landbruksteknologi slipper til på TV, og spesielt i et program som vises over hele verden, uttaler daglig leder Joachim Kähler.
I stedet for fysiske gjerder bruker Clarkson GPS-klaver rundt halsen på geitene sine. Grensene settes opp via en app på mobilen, og når dyrene nærmer seg grensen får de et lydsignal og eventuelt et lett elektrisk støt.
– Da de hadde vært gjennom treningen, kunne jeg slippe dem løs for å gjøre jobben jeg kjøpte dem til i utgangspunktet: Å rydde kratt i de delene av gården som er umulige å komme til, sier Clarkson i serien.
Den britiske TV-stjernen har, i likhet med norske Jon Almaas, startet eget TV-program der han forsøker å etablere et eget gårdsbruk.
Han er også svært godt kjent for bil-programmet Top Gear.

Shifter har i en årrekke fulgt norske Nofence. Nylig rekrutterte selskapet nye toppledere fra Oda og Fellow Fools-nettverket.
Nofence, som ble etablert i 2011 av geitebonde Oscar Hovde, er i ferd med å satse i Storbritannia, Spania og Irland. Norske Momentum og Sandwater er investorer i selskapet.
– Norske bønder har vært blant de første i verden til å ta i bruk virtuelle gjerder, og har vist seg å være både fremtidsrettede og innovative, sier Kähler.
Selskapet har allerede levert over 150.000 klaver til bønder i fem markeder, og interessen vokser også i USA, meldes det.