nytt om navn

Chargerly vil lede ladebransjen til lønnsomhet – får inn nok en ladeveteran til lederteamet  

Tidligere salgssjef i Wattif, Marius Halle, blir kommersiell leder i norske Chargerly. 

Marius Halle blir ny kommersiell leder i Chargerly.
Marius Halle blir ny kommersiell leder i Chargerly.
Publisert

Chargerly fortsetter rekrutteringen av tungvektere til teamet, med Marius Halle som det nyeste tilskuddet. Han blir kommersiell leder, med blant annet bakgrunn som salgssjef for Wattif EV – en av Nordens største ladeoperatører. 

– Etter mange år med kommersiell vekst i store selskaper som Telenor og Telia, samt mindre vekstselskaper som Wattif EV og Applied Autonomy, ønsker jeg å bruke min erfaring til ytterligere å bidra i det grønne skiftet, sier Halle. 

Chargerly fortsetter rekrutteringen av tungvektere til teamet, med Marius Halle som det nyeste tilskuddet. Han blir kommersiell leder, med blant annet bakgrunn som salgssjef for Wattif EV – en av Nordens største ladeoperatører. 

– Etter mange år med kommersiell vekst i store selskaper som Telenor og Telia, samt mindre vekstselskaper som Wattif EV og Applied Autonomy, ønsker jeg å bruke min erfaring til ytterligere å bidra i det grønne skiftet, sier Halle. 

Chargerly utvikler såkalt «vehicle to grid» eller V2G-teknologi (toveis lading) til elbiler. 

– Chargerly representerer en unik mulighet til å være med på å forme fremtidens energiløsninger – med fokus på energioptimalisering, kraftbalansering og toveis lading for elbiler, sier han videre. 

Prototyp ferdig

Chargerly har siden oppstart hentet om lag 30 millioner kroner i finansiering, halvparten fra private investorer og resten fra offentlige ordninger som Forskningsrådet og Skattefunn. 

Sist Shifter skrev om selskapet hadde Raymond van der Roots blitt hanket inn som ny CTO, etter å ha vært i spanske Wallbox frem til en milliardexit. 

Van der Roots forteller at selskapet nå er inne i et nytt stadium: 

– Vi er forbi idéstadiet. Den første prototypen av smart-konverteren er utviklet, testing er i gang, og vi samarbeider tett med tre av mest anerkjente fagmiljøene på kraftelektronikk i Europa, sier han. 

Med Halle på teamet er planen fremover pilotering i markedet, forteller daglig leder Morten Wiese. 

– Vi har allerede dialog med flere ladeoperatører som er interesserte i å teste løsningen i liten skala. Det blir første oppgave for Marius – å sikre pilotkunder som vil teste løsningen.

Foreløpig er planen pilotinstallasjoner i løpet av 2026 og kommersielle leveranser fra 2027. 

Vil redde ladebransjen fra dårlig lønnsomhet 

I følge Wiese har selskapet nå funnet en veldig interessant posisjon: 

– Ladebransjen sliter med lønnsomhet, og det er rett og slett ikke nok inntekt per kunde. De er altså på jakt etter nye inntektsstrømmer, sier han og fortsetter: 

– Chargerlys verdiforslag er at vi tilbyr en løsning hvor ladeoperatører kan koble seg på alle kraftmarkedets reservemarkeder. Statnett og andre aktører betaler godt for å få tilgang til fleksibilitet i strømnettet, når de trenger det for å balansere nettet. Dette gjelder spesielt de raskest reagerende markedene, hvor vi kommer med en unik teknisk løsning som gjør dette mulig.

På den måten kan selskapet bidra til nye inntektsstrømmer for ladeoperatørene, forklarer han videre:

– Kort sagt: Vi kan bidra til å styrke lønnsomheten i ladebransjen – både for ladeoperatørene og for kundene.

Chargerly retter seg først og fremst mot næringskunder og bedriftsmarkedet, noe som skiller dem fra andre, ifølge Chargerly-sjefen. 

– De ligger litt etter i elektrifiseringen sammenlignet med privatmarkedet. Men nå kommer det en bølge med elektrifisering av kommersielle kjøretøy, og de trenger ladeløsninger, sier han.