MOBILITET

Bygget en techplattform uten kodekunnskaper: – Investorene ga oss pepper for det i starten

Gründerne i bilflyttingsselskapet Gire kunne ikke kode da de startet selskapet for fire år siden. Nå styrer de en plattform som har flyttet 60.000 biler i tre land.

Petter Hodne Steensland (t.v.) og Stian Bødtker Berentsen og
Petter Hodne Steensland (t.v.) og Stian Bødtker Berentsen og
Publisert

Gründerne i Gire startet høsten 2019 uten kodekunnskaper. Selskapet tilbyr et nettverk av sjåfører som kan flytte biler fra private hjem til for eksempel et verksted eller dekkbytte via en techplattform. Stian Bødtker Berentsen er gründer og daglig leder i selskapet og forklarer at det var mye manuelt arbeid i starten.

– Ingen av oss kan koding og innvestorene ga oss pepper for det i starten. Men etter hvert som vi fikk inn penger, så ble de reinvestert i utvikling av bedre løsninger, forklarer Bødtker Berentsen.

I starten fikk de ordrene inn i et Google-regneark og sendte ut SMS-er til sjåførene sine manuelt. Nå er prosessen automatisert. Først engasjerte de en norsk aktør som utviklet den første plattformen. I dag har de ansatt fem teknologer som utvikler en egen plattform.

– Vi tror på at kundereisene i bilbransjen skal digitaliseres, fra salg til service. Da må noen løse frakt og logistikk på en smidig og effektiv måte. Det er tanken bak selskapet, forklarer gründer og forretningsdirektør Petter Hodne Steensland.

I dag har selskapet 19 ansatte og har flyttet 60.000 biler.

Alle må jobbe litt som sjåfør

I år har selskapet hatt rundt 300 aktive sjåfører som flytter biler. De to gründerne mener at flytting av biler er verdens beste studentjobb.

– Mange av våre sjåfører er studenter som jobber på siden av studiene. Da tar de kollektivtransport til bilene, kjører dem der de skal være, og tar kollektivtransport hjem, forklarer Bødtker Berentsen.

– Hvordan sikrer dere at sjåførene er skikket til jobben?

– De søker gjennom et skjema på hjemmesiden vår, så har vi et intervju med dem og deretter får de opplæring av noen i administrasjonen eller en erfaren sjåfør. Til nå har vi bare hatt 14 forsikringssaker ut av 60.000 bilflyttinger, svarer Bødtker Berentsen.

– Er det mulig å jobbe for dere full tid?

– Ja, vi har freelancere i Norge, Sverige og Danmark, som jobber fulltid hos oss. Jobber man fulltid, så er det mulig å tjene over 50.000 kroner i måneden. Det er viktig for oss å ta godt vare på sjåførene våre og bygge gode tjenester for dem. Vi har for eksempel innført at alle i administrasjonen og på teknologisiden må ha én dag som sjåfør i måneden for at alle skal vite hvordan det er, forklarer Hodne Steensland.

Skalerte raskt til Sverige og Danmark

Gire har ikke direkte kontakt med privatpersoner, men får oppdragene gjennom partnerselskaper med verkstedkjeder og lignede aktører. Flere av kundene er internasjonale, derfor måtte Gire skalere raskt.

– Det var noen av kundene våre som ønsket at vi utvidet til Sverige og Danmark. De to landene er relativt like Norge, så det var naturlig for oss å etablere oss der, sier Bødtker Berentsen.

De to bilimportørene Møller og Semler kom tidlig inn på eiersiden og investerte ytterligere 5 millioner kroner hver gjennom en emisjon i sommer. I samme emisjon gikk Schibsted inn med 10 millioner kroner. 

For orden skyld: Schibsted er også majoritetseier i Shifter.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Powered by Labrador CMS