SALG

Bygger plattform som matcher selskaper med selgere: «Kommer ikke til å holde igjen på veksten»

Nå har Yesboss hentet frisk kapital fra blant andre The Factory for å hjelpe selskaper med å selge mer b2b.

Gründer og daglig leder Richard Paulsen og Kaja Caroline Kojan (t.v.) i Yesboss har fått med seg The Factory, her ved Marte Rise og Ingar Bentsen (t.h.) på eiersiden.
Publisert Sist oppdatert

I fjor sommer lanserte gründer Richard Paulsen den første versjonen av Yesboss, en plattform hvor bedrifter kan tilby salgsoppdrag og en markedsplass hvor frilans-selgere kan finne muligheter.

Gjennom høsten tok aktiviteten seg stødig opp, og i dag er det 120 registrerte oppdragsgivere, 525 selgere, og omkring 80 tilgjengelige oppdrag.

– Jeg har erfaring med frilansere, og ofte er det rar prising, og de kan sjelden starte med en gang. Ofte må man vente to eller tre uker. Ideen var å lage en plattform der man legger ut noe klokken ni, det er noen som tar oppdraget klokken 10, og leverer klokken 14.

Innledningsvis utforsket selskapet ulike kategorier og markeder, deriblant innholdsproduksjon og markedsføring.

De fant imidlertid ut at en smalere tilnærming måtte til, og det var en kategori som utkrystalliserte seg: b2b-salg, det vil si salg av varer og tjenester som handles mellom selskaper.

– Etterspørselen var enorm. Alle vil selge mer. Jeg visste også at de fleste selskaper er villig til å betale god provisjon, spesielt software-selskaper i vekst, forklarer Paulsen.

Utfordringene

– Vil det ikke være problematisk at selgeren ikke kjenner produktet de selger godt nok?

– Jo, så onboarding er en ting vi driver med hele tiden. Det er noe vi krever av oppdragsgivere også; de må sette av tid og helst lønne frilanserne i en opplæringsperiode, for at de setter seg godt inn i produktet og salgsstrategien til selskapet.

– Selgere er spydspissen og selskapets representant nummer én ute i markedet. Hvordan vil dere overbevise oppdragsgiverne om at frilanserne er tilliten verdig?

– For det første kvalitetssikrer vi alle frilanserne og salgshusene på plattformen. Dernest må oppdragsgiver bli komfortabel med sitt eget valg, gjennom samtale med kandidaten og en bakgrunnssjekk på profilen. Vi opplever av oppdragsgiverne finner gode kandidater i de fleste tilfeller.

Aggressiv vekststrategi

Yesboss tar en andel av provisjonen som betales, og fungerer som mellomledd i utbetalingen - i tilfelle det oppstår uenigheter mellom partene.

Nylig gjennomførte Yesboss, som teller seks ansatte, en mindre kapitalinnhenting på 2,7 millioner kroner.

Investorene er gründerhuben The Factor og Kampanje Invest, samt et knippe engleinvestorer. Blant dem er toppmeglerne Simen Lunder og Erik Tyness (tidligere ABGSC og Platou Markets). de Sveits-baserte investorene Pia og Jørgen Heje, samt Anders Heffermehl i Akershus Eiendom.

Også i fjor ble det hentet inn to millioner kroner til satsingen. Den nye runden beskrives av Paulsen som en brofinansiering frem til en større kapitalinnhenting på omkring 10 millioner kroner, potensielt allerede senere i år.

– Vi har inntekter, vi har penger på konto, og vi kan gå «break even» dette året - hvis vi vil. Men i og med at det er så stort marked, tror jeg vi kommer til å ha en ganske aggressiv vekststrategi. Så det var greit å fylle på med litt cash, så har vi penger til å inngå de riktige partnerskapene, sier Paulsen.

Prisingen vil han ikke kommentere.

– Men gitt markedsforholdene er vi veldig fornøyd. Husk at vi har lansert produkt i markedet, og har over 100 betalende bedriftskunder. Det gjenspeiler seg i prisingen.

Flere bruksområder

Ifølge Paulsen er Yesboss også i ferd med å tiltrekke seg større miljøer enn de enkelte frilansselgerne og små selskaper.

– For salgshus og og møtebookingselskaper er plattformen veldig bra, for de vil ha tilbud om oppdrag hele tiden. Det vil ikke være dødtid lenger.

Paulsen løfter særlig frem softwareselskaper som en viktig kundegruppe.

– Det er de som kan gi god nok provisjon til at det er attraktivt å selge for dem. Der marginene er små er det vanskelig å få gjort ting. Men der man i en vekstperiode kan gi 25-70 prosent av det man selger for tilbake til selgeren, ser vi at salget går svært bra.

Han påpeker også at man kan bruke Yesboss i rekrutteringsøyemed.

– Vi erstatter ikke rekruttering, men vi er et supplement. Du kan teste kandidater og kjøpe dem fri for en ganske billig penge.

Holder ikke igjen veksten

For tiden jobber Yesboss med en andre versjon av plattformen, med flere tilpasninger som kundene har etterspurt - blant annet at den kan brukes av folk som ikke har enkeltpersonforetak.

– Vi skal vokse, og jeg kommer ikke til å holde igjen på veksten.

Paulsen anslår at organisasjonen vil vokse fra dagens seks til 10-12 stykker i løpet av året.

– Utfordringen er om vi ikke får til en sterk organisk vekst, vi selger jo inn en ny måte å selge på. Det er en annen måte å tenke på, sier han, men er rask til å snu på flisa:

– Gevinsten, oppsiden, er at vi adresserer et kjempemarked. I mine øyne er B2B-salg «the holy grail». Alle selskaper i hele verden selger et produkt eller en tjeneste, og er villige til å betale for det. Så jeg mener vi server det mest sexy markedet som er der ute.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!