VEKST

Norsk startup fikk den amerikanske sentralbanken som kunde

Unleash gir bort mesteparten av sin koder-assistent gratis. Nå renner de betalende kundene inn.

Daglig leder Egil Østhus i Unleash har hentet ekspertise fra Silicon Valley. Josh Clifford skal lede salgsteamet i USA.
Publisert

– Det har vært litt av en reise, sier gründer og daglig leder Egil Østhus i Brick Software.

Han startet selskapet sammen med broren Ivar Østhus for knapt to år siden. Det markedsføres under navnet til hovedproduktet, Unleash.

Selskapet utvikler kort forklart programvare som gjør det enkelt å teste annen programvare under utvikling, med all nødvendig dokumentasjon automatisert.

Nå melder Unleash at de firedoblet inntektene i fjor, og kan skilte med rundt 250 kunder.

– Antallet kunder skyter i været, bekrefter Egil Østhus.

På listen står blant andre The Federal Reserve Bank (Fed), altså den amerikanske sentralbanken.

– Det interessante er at det har vært ganske mange store konsern som har tatt kontakt med oss. En litt atypisk utvikling, vil jeg si. Normalt ville man startet med små og mellomstore selskaper, og klatret oppover. Vi har Fortune 500-selskaper som tar kontakt, sier gründeren.

Brødrene Egil og Ivar Østhus har gjort sideprosjektet til millionbedrift på kort tid.

Tallenes tale

Selv om han viser til solid vekst, vil gründeren ikke kommentere absolutte tall ennå.

Det norske årsregnskapet for 2021 viser inntekter på forsiktige 1,2 millioner kroner - men Unleash har også virksomhet registrert i hovedmarkedet USA. Totalen er derfor sannsynligvis en god del høyere enn fire ganger de norske inntektene, noe gründeren også bekrefter.

Siden oppstarten har Unleash hentet rundt 150 millioner kroner, sist i en storrunde i høst. Hovedinvestor var amerikanske Spark Capital. Norske Arkwright X og Alliance Venture kom også inn på eiersiden.

Partner i Spark Capital og styremedlem i Unleash, Natalie Sandman, uttalte i den sammenhengen at selskapet har laget et verktøy som «utviklere elsker».

Det er denne tilhengerskaren Unleash nå kapitaliserer på, forteller Østhus.

Gir bort kjernen

– Vi ser at kraften i åpen kildekode er fantastisk, sier han.

Gründerbrødrene har tidligere fortalt Shifter hvorfor de gir bort mye av produktet helt gratis (såkalt open source/åpen kildekode - se faktaboks). Kundeveksten beviser teorien, mener Østhus.

Open source

«Open source» refererer til en type programvare som har kildekoden tilgjengelig for alle. Dette betyr at hvem som helst kan se denne koden, endre den, og distribuere endringene videre.

En viktig del av filosofien bak åpen kildekode er å dele kunnskap og ressurser med andre, noe som igjen skal bidra til økt kvalitet og sikkerhet.

Prosessen som sørget for at den amerikanske sentralbankens avdeling i Kansas City (en av tolv regionale avdelinger) ble kunde, er et typisk eksempel.

– Deres utviklere er allerede kjent med open source-produktet, de tar det med inn i organisasjonen, og det sprer seg.

Tjenesten som er tilgjengelig gratis, har imidlertid flere begrensninger.

– Vi legger mye innsats i å gjøre det brukervennlig og tilpasset måten utviklere jobber og tenker på, og gjør det enkelt for dem å komme i gang. Men når de tar det i bruk på arbeidsplassen, er det mange andre hensyn å ta. Der kommer enterprise-produktet inn, forklarer Østhus.

Bank og finans

Det er særlig sterkt regulerte bransjer at Unleash kommer til sin rett, ifølge Østhus. Fed er ikke den eneste storbanken blant kundene, hevder han, uten å kunne si hvilke andre de jobber med.

– Vi løser et ekte problem, og produktet er allerede anerkjent av de som skal bruke det. Så det er ofte sterke dragninger internt hos kunden for å få på plass en avtale.

Josh Clifford har lang erfaring med saas-salg i USA. Nå blir han en del av Unleash.

Bygger salgsteam

Ifølge Østhus har Unleash hittil vært «veldig konservativ» hva gjelder rekruttering. Totalt teller staben 27, hvorav to tredjedeler jobber med produkt.

Nå er imidlertid tiden kommet for å skalere. Etter en periode hvor selskapet mer eller mindre utelukkende har tatt unna innkommende kundeforespørsler, bygger Unleash nå opp dedikerte salgsteam og styrker arbeidet med markedsføring og kundeservice.

For å salgslede arbeidet i det viktigste markedet, USA, har de hentet inn Josh Clifford. Han har erfaring fra blant andre Amplitude, som gikk på børs i 2021 etter en vill vekstperiode, og programvare selskapet Cloudera.

– Jeg elsker å bygge, å være tett på den tidlige fasen. Nå skal vi bygge en forutsigbar og repeterende modell; en stabil base å stå på, sier han.

– Når vi ser på makrobildet, er det mange grunner til å mene at vi ikke bør være positive. Men vi mener at vi er svært godt posisjonert for det kommende året, og kommer til å være aggressive, supplerer Østhus..

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!