reguleringstech

Brennhet Bergens-startup er «byråkratens bestevenn» - nå ulmer løsningen i California

Nå har Cubits tilsynsverktøy fått fotfeste hos brannvesenet - både i Norge og i California. 

California har vært mye plaget av større skogbranner de siste årene (her San Francisco i 2020). Cubits løsninger har fått fotfeste hos lokalt brannvesen.
Publisert

Ansatte i et tilsyn skal sørge for at reglene blir fulgt av dem de er til for. Byråkratens jobb innebærer dermed ofte å holde oversikten over selve regelverket og de regulerte. 

SaaS-selskapet Cubit, med base i Bergen og et gründerteam med bakgrunn fra IT-selskapet Miles, har utviklet en plattform som automatiserer mange av disse tidkrevende oppgavene. 

Løsningen kan i prinsippet brukes av alle typer tilsyn, men selskapet fikk først innpass hos eltilsynsmyndighetene. To år etter oppstart var også det første brannvesenet på plass. 

Nylig konverterte det børsnoterte kraft-dataselskapet Volue Technology et lån om til egenkapital i en transaksjon som ga Cubit rundt 50 brannvesener som nye kunder. Transaksjonen verdsatte Cubit til 173 millioner kroner.

Til samme prising av selskapet  ble det også hentet 11 millioner kroner fra investorer som Wiski Capital, Semundseth Holding, Ivar Arnesen, Fornæss og Byggteknisk Drift, tidligere i år. 

Startuplab var en av de tidligste investorene og sitter i dag på rundt 8 prosent av aksjene.

Brennhet vekst

– Nå er det full fart, sier gründer og CEO Arild Soldal. – Vi har startet onboardingen av Volue sine brannvesen på Vestlandet og begynner på Nord-Norge i neste uke. 

Han forteller at arbeidet de siste årene har gjort plattformen tilpasningsdyktig, slik at den kan håndtere alt fra offentlig saksbehandling til risikostyring og tilsynsoppgaver. 

Hos et brannvesen kan nå all regulatorisk saksbehandling forenkles i systemet som er koblet til offentlige registre.

– Det har utrolig givende å jobbe med norske brannvesen med å standardisere oppgaver som er viktige for dem. Nå har vi kommet frem til en best practice på hvordan ting bør gjøres i Norge, og vi ser at vi kan ta med oss dette ut av landet, sier Soldal. 

California Love 

Og det har de gjort. Nylig fikk Cubit sine første pilotkunder i California. Siden plattformen enkelt kan tilpasses lokale lovverk, har amerikanske brannvesen vært svært interesserte i en digital løsning fra tidlig digitaliserte Norge. 

– Vi ser at vi treffer jævlig godt på hva de opptatt av, og de løsningene som finnes for dem, er de ikke fornøyd med, sier han. – Om det er lov om elektriske anlegg eller lokale «fire codes» i California, betyr ikke så mye for oss. Løsningen takler dette fint.

Californisk medvind til tross, Cubit kommer ikke til å angripe det amerikanske markedet med kanon. Selskapet som i 2021 var lønnsomt med 1,5 millioner, og i 2022 fikk 0,9 millioner i negativt resultat, foretrekker å vokse organisk. Omsetningen lå i fjor på 16 millioner kroner.

– Vi har absolutt store ambisjoner, men vi er samtidig opptatt av å bygge bærekraftig. Det betyr ikke vekst for enhver pris og at vi tar USA i et rolig tempo. 

Når det er sagt, så er det trolig enklere for Cubit å vokse i «junaiten» enn for mange andre norske startups. 

– Byråkrater er like overalt. Vi kjenner igjen de samme salgssyklene, og kundene responderer ganske likt på produktet. Dermed må vi ikke ansatte 100 selgere som løper rundt, sier Soldal. 

SaaS uten konsulenter

Programvaren selges gjennom lisenser. SaaS-løsningen jobbes med kontinuerlig sammen med kunden. 

– Vii skiller oss fra mange andre ved at man ikke ender med å måtte kjøpe en haug med konsulenttimer etter å ha investert i programvare. Derfor har vi også ingen churn.

Kan redusere tidsbruken med over 25 prosent

– Hvilke besparelser innebærer løsningen for brukerne?

Mesteparten av Cubits kunder er i det offentlige. Det gjør det krevende å peke på rene økonomiske besparelser. Men basert på data om de private kundene innen eltilsyn, anslår Soldal at det ligger et sted rundt 25 prosent i arbeidsmengde. 

– Det kan også være mer. Det handler om å redusere tidsbruken som tidligere gikk med til å klikke seg gjennom excel-ark og andre bortkastede manuelle og repetitive operasjoner. 

Dataløsning for Oslo kommune

Cubit er også blitt leverandør av dataløsninger på vegne av Oslo kommune. KOTI-løsingen er rettet mot eiendomsmeglere og gir oversikt over kommunale avgifter og eiendomsskatt i Oslo.

Soldal forteller at det var Oslo kommune som tok initiativ til en løsning som kunne dele data om kommunale eiendomsgebyr

Cubit vant anbudet som innebærer at kommunen slipper å ta store investeringer selv.

– Vi tar litt risiko mot at vi kan utvikle noe nytt og spre oss mot andre. Og vi har allerede fått masse interesse i andre kommuner også. Dataen som kjerneplattformen vår samler inn og håndterer kan også gjøres tilgjengelig via KOTI - løsningen hos eksempelvis takstpersonell eller forsikring. 

Nyttig for flere?

– La oss si at man for eksempel er et hypotetisk norsk ladeselskap. Ville tjenesten deres ha fanget opp svakheter i dokumentasjonen? 

– Til en viss grad ja, de ville i hvert fall raskt kunne oppdage problematisk sider ved sine produkter. Alle avvik som oppdages, enten det er teknisk eller på dokumentsiden, ville man kunne få oversikt over, sier Soldal. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.