servering

Favrit-gründer Edwin Fjeltvedt ville kuppe Quickorder-boet

Favrit vokser med 50 prosent i kvartalet og lanserer en teknologi som gir serveringsbransjen helt ny innsikt.

Edwin Fjeltvedt er gründer i Favrit.
Publisert

– Akkurat nå vokser Favrits omsetning med 50 prosent i kvartalet. Antallet kunder øker fort for tiden med over 20 prosent måned for måned, sier gründer Edwin Fjeldtvedt.

Favrit var bestillings-appen med QR-kodene som vokste seg stor under pandemien. I løpet av et halvt år gikk teamet fra 9 til 100. Sammen med konkurrenten Quickorder og gründer Andy Chen gjorde det kunststykke å få nordmenn til å endre en eldgammel vane på kort tid.

Vi var jo litt som Apple og Microsoft. Vi var konkurrenter, men også sammen om å bryte helt ny mark og få verden til å se fremover

Edwin Fjeltvedt

Men da covid var over mot slutten av 2022, tok Fjedltvedt grep. Han hadde rekruttert fra øverst hylle, men fryktet en tøff vinter for serveringsbransjen, og lot en stor del av staben gå. 

– Med den veksten dere har nå. Må du hente dem tilbake? 

– Nei, ikke med det aller første. Vi satt igjen med en gruppe veldig flinke og motiverte folk etter nedbemanningen. En slik prosess utløste enormt med energi som vi kan ta med oss når vi skal skalere ut av Norge igjen etter hvert. Fokuset nå er på å bli lønnsomme.

Ville kjøpe Quickorder

Like myk ble ikke landingen i Quickorder som endte opp i konkurs nå i sommer. 

– Vi var jo litt som Apple og Microsoft, sier han med et glimt i øyet. – Vi var konkurrenter, men også sammen om å bryte helt ny mark og få verden til å se fremover, sier Fjeldtvedt.

 – Når en aktør faller fra, så blir det mer ansvar på den som står igjen. Vi skal ikke bli late, men det er alltid mer inspirerende å ha noen å løpe sammen med.

Mens Quickorder-boet ble snappet opp av danske Shopbox, kan Favrit-gründeren nå avsløre at han kom farlig nær å snappe opp konkurrenten.

– Vi var i posisjon til å kjøpe boet. Jeg hadde investorer på tråden for å hente kapitalen som skulle til for å gjennomføre det, men vi synes det ble for dyrt, sier han.

Mens 30 meldte interesse, la 10 in bud og danske Shopbox fikk tilslag på 28 millioner kroner. Boet er teknisk sett delt i to med en dansk og norsk enhet. Den danske delen ble forsøkt kuppet for en million, men bostyrer gikk med på å selge det samlet etter en manøver fra Fundingpartner. 

Kundelojalitet rett i dashbordet

Lojale kunder som kommer tilbake gang etter gang, er livsviktig for alle bedrifter. Det er ikke bare en kilde til fast inntekt, men det sikreste tegnet på at produktet og opplevelsen har en kvalitet som mange setter pris på.

I serveringsbransjen er lojale kunder forskjellen på lønnsomhet og kroken på døren. Men til nå har man ikke hatt gode måter å måle dette på. Joda, de som jobber i baren vet jo godt hvem gjengangerne er, men på et aggregert nivå, er man blind. 

Favrits smarte kassasystem vet nøyaktig hvem som tok en øl i baren i går, hvor hun var sist, hva hun liker å spise, hvor mye hun pleier å legge igjen og hvor hun gikk videre på kvelden. 

– Det er det første smartkassesystemet. Jeg har ikke sett noen andre som har dette ennå. 

Alle som betaler ved å tæppe kortet eller med telefonen legger igjen en digital signatur som Favrit omsetter til data om oppholdet. 

– Vi vet ikke hvem du er, systemet er helt i tråd med personvern-regler, men vi klarer å forstå hvor ofte du kommer innom stedet. Kombinert med data fra plattformen til selskapet, ser vi hvor mye du bruker og på hva.

Denne uken står Favrit klare med lanseringen av et dashbord over kjøpsdata. For serveringsstedene gir dette data og innsikt som til nå har vært nokså utenfor rekkevidde. 

– Vi har brukt halvannet år på å utvikle det, og vi tror dette er et paradigmeskifte. Det er en sånn 10x-ting. Når vi snakker med kundene våre nå, så merker vi at de har begynt å se annerledes på hva vi kan gjøre for dem. -Jeg tror ikke verden kommer til å se på kassesystem på samme måte igjen. (Om du skal kaste den inn et sted ;)

For et ekstra lag med personvern er lagt inn i en forsinkelse på en dag, slik at man ikke kan følge med på kunder som faktisk sitter og spiser.

Bruker Favrit til styring av nettbestillinger

Ronny Gjøse, CEO og partner i Experia Restaurants, som nå eier fast casual-kjedene Fly Chicken og Pink Fish, bruker Favrits løsninger.

– Vi bruker ikke rene QR-koder hos oss på våre salgsledd lenger, men systemet deres holder orden og håndterer våre gjesters nettbestillinger til våre lokasjoner våre, sier han. 

Til styring av kassasystemet har de gått til utlandet. 

– Nye aktører fokuserer gjerne på noen få ting som de gjør veldig bra. For oss er det viktig med et komplett pos-system, sier han. 

– Vi trenger et kassasystem som håndterer vekst og kjededrift med API-koblinger til for eksempel Wolt og Foodora, samt gis oss all styringsdata som vi trenger. Vi er opptatt av løsninger som snakker sammen og som er «future ready». 

På spørsmål fra Shifter om Favrits evne til å skalere med kundene sier Fjeltvedt at plattformen er som en strømmetjeneste: 

– Det er like sømløst å skalere opp eller ned hos oss som det er hos Netflix.

Hentet fem millioner

Favrit økte omsetning på 11,6 millioner i 2021 til 13,9 millioner i 2022. Riktignok med et resultat før skatt på minus 75 millioner, hvorav 25 millioner var nedskrivninger av langsiktige investeringer i forbindelse med ekspanderingen til nye markeder som ble avblåst i fjor. 

Nå har Favrit fullt trøkk på lønnsomhet. Målet er å skalere ut av Norge igjen, når driften hjemme er i grønt.

– Kommersielt har det ikke vært så bra før nå i år, sier han og viser til at ARR (årlige gjentakende inntekter) ligger an til å ligge et sted mellom 25 og 30 millioner kroner mot slutten av året. 

Det har ikke lagt demper på interessen fra investorene. Nå i august hentet Favrit nye 5,2 millioner kroner i en runde rettet mot investorer som lenge hadde spurt om å få komme inn, og som fortsatt ikke er helt lukket grunnet pågående prosess. -Vi ser for oss å stenge den nå i september, sier Fjeldtvedt

Totalt har selskapet hentet 210 millioner på fire år. 

– Uten det hadde vi aldri hatt muligheten til å utvikle den teknologien som vi sitter med nå, sier Fjeldtvedt. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.