-
Demand Generation & Campaign Manager (Scandinavia) | Infrakit
-
CFO | Biosort
-
Utvikler | Blank
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
mobilitet
Bolt går sammen med bilgigant: Skal rulle ut 100.000 førerløse taxier
Den estiske enhjørningen Bolt inngår partnerskap med bilprodusenten Stellantis. Målet er å starte testing i europeiske byer i 2026 og igangsette industriell produksjon av førerløse kjøretøy i 2029.
Avtalen markerer et betydelig rykk i Bolts langsiktige strategi for autonom transport. Selskapet, som i dag opererer i over 50 land, har satt seg et mål om å ha 100.000 selvkjørende biler på plattformen sin i Europa innen 2035.
Partnerskapet skal kombinere Bolts eksisterende nettverk for turdeling med Stellantis' maskinvare.
To bilmodeller
Konkret skal partene benytte seg av Stellantis' spesialbygde plattformer for selvkjørende kjøretøy. Det er planlagt utrulling av to ulike størrelser:
STLA Small: En kompaktbil egnet for bykjerner.
eK0 Medium: En varebil-variant.
Kjøretøyene vil bli utstyrt med nødvendige sensorpakker, datakraft og backup-systemer for å kunne operere autonomt.
Testing neste år – produksjon i 2029
Mens mange aktører har bremset ambisjonene rundt selvkjørende teknologi de siste årene, setter Bolt og Stellantis nå en konkret tidslinje for det europeiske markedet.
Partene opplyser at testingen vil starte i utvalgte europeiske byer i løpet av 2026. Utrullingen skal skje trinnvis, fra prototyper og pilotprosjekter til fullskala industriell produksjon med oppstart i 2029.
– Dette partnerskapet samler to selskaper som kjenner det europeiske markedet godt. Ved å kombinere Stellantis' biler med vår driftserfaring, kan vi bygge selvkjørende taxi-tjenester som er skreddersydd for europeiske behov, sier Markus Villig, grunnlegger og CEO i Bolt.
Europeisk fokus
En sentral del av samarbeidet vil være dialog med europeiske myndigheter for å navigere i det komplekse regelverket rundt autonom kjøring i EU.
Antonio Filosa, CEO i Stellantis, peker på at samarbeidet også handler om kostnadseffektivitet. Bilplattformene er optimalisert for å holde produksjonskostnadene nede, noe som er avgjørende for å gjøre teknologien kommersielt levedyktig i stor skala.