-
Demand Generation & Campaign Manager (Scandinavia) | Infrakit
-
CFO | Biosort
-
Utvikler | Blank
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
elektrifisering
Etter ni år med grinding tok Alva-gründeren et dramatisk valg - nå vil han bygge Norges neste industrigigant
Da 2024 startet hadde Alva Industries null produkter, ingen selgere og en drone-satsing som aldri tok av. Ett år senere har de sikret over 100 kunder, en pipeline på 700 millioner og Samsung på eiersiden.
Gründer og strategisjef i Alva Industries, Jørgen Selnes, legger ikke fingrene imellom når han skal oppsummere tiåret som har gått siden han startet Alva Industries, et selskap som utvikler unike elektriske motorer.
– Jeg tror ikke jeg hadde startet om jeg visste at det skulle ta så lang tid. Det har vært svært tøft, men naturligvis også læringsrikt og givende.
Nå mener han at Alva ser lyset i enden av tunnelen. I dag kom nyheten om at Samsung Electro-Mechanics går inn med et millionbeløp i det Trondheims-baserte selskapet. Men bak pressemeldingen ligger historien om en dramatisk snuoperasjon, en hype som brast, og en ny hverdag for gründeren selv.
– Vi har bevist forretningsmodellen. Jeg føler meg trygg på at Alva blir en suksess. Jeg har alltid håpet at vi kan bygge det neste Equinor, med elektrisk teknologi . De trengs overalt – fra fly og romfart til roboter. Det er muligheten vi jakter på, sier han.
Den store snuoperasjonen
Det store gjennombruddet kommer etter det Selnes beskriver som en fundamental strategisk endring. I mange år jaktet Alva posisjoner i drone-markedet.
– Alle snakket om droner. Det var veldig «hypet», av alt fra media til investorer. Man blir litt blind av det.
Men dronemarkedet tok aldri av slik de håpet.
– I ettertid ser jeg at vi kunne trådt mer varsomt, men det var også det som gjorde at vi fikk kapital til å modne teknologien og bygge selskapet, sier han.
I inngangen til 2024 tok Alva et valg: Alt fokus skulle over på robotikk.
– Da hadde vi null produkter, null kunder og én selger som rettet seg mot det markedet. Nå, ved utgangen av 2025, har vi en portefølje på seks motorer, vi har sikret over hundre kunder og har en salgspipeline på rundt 60 millioner euro (ca. 700 millioner kroner) de neste tre årene, sier Selnes.
Han forventer ikke at alt går igjennom til faktisk klingende mynt i kassen, men er langsiktig optimist.
– Siden dette er dyre roboter som koster fra 20.000 til flere hundre tusen dollar, tar det ofte lang tid å integrere deler fra leverandører som oss, kanskje opptil tre år. Men når man først er inne, forblir man gjerne en leverandør i fem, ti, kanskje tyve år.
Forsvar og «sticky» hardware
Alvas kundeliste inkluderer nå alt fra undervannsdroner og medisinske roboter til forsvarsindustrien.
– Vi har en del innen forsvar, spesielt på «gimbals», motoriserte stabiliseringsledd som holder et kamera eller sensor stødig og riktig orientert selv om plattformen beveger seg. Det er et viktig område for oss med mange applikasjoner
Selnes mener at nettopp det at hardware er vanskelig å gjennomføre, nå blir deres styrke i tiden fremover.
– Utfordringen med hardware er at du har en hypotese, putter inn penger, og så tar det tid — til å bygge og teste og utvikle videre. Men når du først kommer på markedet med god teknologi, så får du en veldig sterk posisjon – en vollgrav. Det er tungt å komme dit, men når du først er inne, er du der «for the long run».
Med en forventet vekst i omsetning neste år, må produksjonen skaleres. I dag produseres motorene i Trondheim.
– Vi jobber nå med å få på plass en skaleringsplan , inkludert nye produksjonsfasiliteter. Vi har ikke bestemt om det blir i Norge eller utlandet ennå, men beslutningen skal tas i løpet av de neste månedene. Hovedkvarteret forblir uansett i Trondheim, bekrefter Selnes.
Gir fra seg sjefsstolen
Midt i vekstfasen har Selnes også endret sin egen rolle. Oliver Skisland tok tidligere i år over som daglig leder, mens Selnes har gått over i rollen som strategisjef.
– Hvordan var det å gi slipp som gründer og daglig leder?
– Det har egentlig vært veldig positivt. Som daglig leder bruker man mye tid på tvers av svært mange fagområder. Man lærer mye, men det er veldig stressende og man får ikke gravd seg ned i temaer eller utfordringer slik man kanskje vil.
– Nå har jeg kapasitet til å jobbe med det jeg brenner for: partnerskap, strategi og teknologiutvikling. Dette er svært viktige områder for selskapet og motiverende for meg. Jeg er veldig fornøyd med situasjonen.
Han selger seg ikke ut i transaksjonen.
– Ingen selger egne aksjer. Samsung investerer friske penger som går rett til selskapets drift , forklarer Selnes.
– Trodde på exit etter tre år
Det var giganten selv som tok kontakt med Alva. Selv om Samsung har en voldsom interesse for humanoider og robothender og utgjør en strategisk utfordring for potensielle konkurrenter, understreker Selnes at Alva forblir uavhengige.
– Vi har diskutert dette mye. De får ingen eksklusivitet på teknologien eller kontroll over selskapet. Vi fortsetter som et uavhengig selskap, og de støtter oss i det arbeidet.
Når han ser tilbake på de ti årene med utvikling, innrømmer han at tidslinjen sprakk – mildt sagt.
– Jeg var veldig naiv, som mange gründere er. Jeg trodde vi skulle ha en exit etter tre-fire år.
– Hva er det viktigste du har lært?
– Vi har hatt fokus fra dag én på å gjøre selskapet attraktivt for investorer og hente offentlig støtte. Det tar tid, men det har gitt oss finansiell fleksibilitet. Ting kommer til å gå galt, det er helt sikkert. Da trenger du den fleksibiliteten for å overleve lenge nok til å finslipe produktet.