Folkefinansiering

Askeladden-startup skal selge burgere på «bygda»

Oppstartsselskapet Burgerheim har funnet løsninger for å drive lønnsomt utenfor sentrumskjernen. Nå henter de kapital gjennom folkefinansiering for å vokse videre med ambisjon om å bli landsdekkende.

Daglig leder Torin Kørner ved åpning av Burgerheim i Åsane
Publisert Sist oppdatert

– Nordmenn elsker burgere, og burgermarkedet er gigantisk. Det er på tide at noen tar opp kampen mot de to store burgerkjedene.

Dette sier Torin Kørner som er daglig leder i selskapet Burgerheim: et konsept han startet i 2021 sammen med Askeladden & Co, med mål om å bli den neste landsdekkende burgerkjeden i Norge.

I disse dager lukker de en folkefinansieringsrunde på Dealflow og mangler i skrivende stund så vidt 300 000 kroner før finanseringsmålet på fem millioner kroner er nådd. Dette gir selskapet en verdivurdering på nær 22 millioner kroner, som er såvidt lavere enn ved forrige runde.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

De har også fått med seg Shopfitters-gründer Michael Jakobsen som bidro med valideringskapital til kampanjen og ekspertise innenfor innredning av butikker.

Nordmenn elsker burgere

Både Finland, Danmark og Sverige har minst én lokal burgerkjede som har vokst seg til å bli landsdekkende ifølge Kørner. Dette er posisjonen Burgerheim nå ønsker å ta i Norge.

– Vi har utviklet en modell som fungerer og gjør oss klare for å vokse, sier gründeren.

Selskapets første restaurant i Åsane har allerede solgt over 100.000 burgere og omsatt for 12 millioner kroner. Med den nye kapitalen skal de videre bygge ut klyngen i Bergensområdet før de ekspanderer videre til neste by. Målet er å ha 30 restauranter i Norge i 2028.

Satser utenfor sentrumskjernen

Til forskjell fra andre Askeladden-konsepter satser Burgerheim i hovedsak på plasseringer utenfor sentrumskjernen. De er spesielt på utkikk etter områder der det er etablert etterspørsel etter serveringssteder og som er enkelt tilgjengelig for personer i alderen 15 til 50 år.

Ved å plassere seg utenfor sentrumskjernen mener Burgerheim-teamet at de de kan få høyere lønnsomhet selv med lavere volum enn i byen. Styreleder Harald Aalvik trekker blant annet frem billigere lokaler og færre konkurrenter som drivere i helhetsvurderingen bak strategien.

Shifter har tidligere skrevet om hvordan fremveksten av leveringstjenester slik som Wolt og Foodora kan gjøre det vanskeligere for restauranter å drive lønnsomt. Kørner forteller at dette er et mindre problem utenfor sentrum, der de erfarer at kunder heller vil plukke opp mat selv eller spise inne i restauranten.

Til slutt forteller burger-gründerne at valget om å etablere seg utenfor sentrum gjøres mulig ved at de har funnet flere kostnadseffektive driftsløsninger som reduserer salgsvolumet som kreves for å drive lønnsomt.

Innovasjon og ingeniørkunst

– Vi har ikke ambisjoner om å lage verdens beste burger, men den burgeren som flest folk liker, sier Kørner. Vi har laget en god og fornuftig priset burger for vanlige folk som både bryr seg om kvalitet og pris.

Fordi takeaway er en stor andel av salget var det viktig å finne råvarer som smakte godt også 30 minutter etter at burgeren var stekt. For å finne den perfekte kombinasjonen forteller gründeren at de systematisk testet omtrent alle produktene som man kunne få fra grossistene.

– Med bakgrunn som ingeniør, så har jeg kanskje en forkjærlighet for empirisk metode, sier han.

Også Burgerheim-kjøkkenet bærer preg av ingeniørkunst. Burgerne stekes på begge sider samtidig, i automatiserte maskiner som bruker nøyaktig like lang tid hver gang. Slik ønsker gründeren å ha et kjøkken som i prinsippet kan driftes av kun én ansatt og som leverer burgere med samme kvalitet uavhengig av hvem som tilfeldigvis er på jobb den dagen.

Lærdom fra Askeladden-konseptet som feilet

– Askeladden og Co prøvde tidligere å etablere servering utenfor sentrumskjernen med Munnfull i Jessheim uten at det ble stor suksess. Hvilken lærdom tar dere ut av det?

Munnfull satset på buffet, noe som gir langt høyere driftskostnader enn vårt konsept, sier Aalvik. Dessuten hadde de dårlig timing med å lansere under covid.

Kørner skyter inn at de generelt opplever gode synergieffekter ved å kunne lene seg på erfaringene til de andre Askeladden-konseptene. Han mener at Burgerheim er mer sammenlignbart med pizzarestauranten Digg, som så langt har hatt god vekst.

– Hva tenker dere om konkurransebildet når andre A&Co-konsepter skal servere samme målgruppe?

Våre markedsundersøkelser viser at nordmenn spiser mer av både burger og pizza enn det vi først trodde, sier Kørner. Han og Aalvik er ikke veldig bekymret for konkurranse med verken Digg eller å ha andre serveringssteder i samme område:

– Hvis en konkurrent kan trekke større trafikk til området vi er etablert så vil dette også være positivt for Burgerheim, avslutter styrelederen.