SaaSkeladden

Askeladden & Co tar sikte på SaaS-bransjen med «enklere avansert dataanalyse»

Verktøyet har potensial for å doble lønnsomheten, ifølge Askeladdens Petter Samuelsen som sitter på data fra egne selskaper.

Prosjektleder for SaaS-prosjektet i Askeladden & Co, Petter Samuelsen.
Publisert

Askeladden & Co har utviklet en analyseplattform som gjør det enklere for egne selskaper å ta beslutninger basert på data.

– Det er en rekke utfordringer på tvers av selskapene vi har startet, som vi har utviklet interne verktøy for å løse, sier Petter Samuelsen, partner og ansvarlig for teknologi i Askeladden & Co.

Før var det vanskelig å få en god oversikt over driften i selskapene. De ulike støttesystemene innen belegg, omsetning, lønnskostnader og kundetilbakemeldinger snakket ikke sammen.

– Vi løste det, men mange små og mellomstore selskaper bruker mye tid på laste ned statisk data og sette det i system. Det fører til mye manuelt arbeid som ofte gjøres av en enkeltperson i selskapet, samtidig som tallene fort blir feil, forklarer han.

Utviklet internt

Utviklerteamet i Askeladden, som Samuelsen leder, har etter hvert utstrakt erfaring i å lage forskjellige digitale løsninger innen alt fra servering, kjededrift, booking og betaling.

Nå har de utviklet en plattform som kan hente inn et ubegrenset antall datastrømmer automatisk.

Dataene hentes i «tilnærmet sanntid» og lagres i et stort datavarehus hvor de renses og vaskes før analyse. Systemet gjør det mulig å sy sammen datastrømmene og generere viktig innsikt.

Sikter mot dobling av lønnsomheten

Samuelsen hevder å allerede se effektene fra den forbedrede innsikten ute i selskapene.

– I massasjeselskapet Squeeze sørget vi for at de ansatte gikk fra å fylle 55 prosent til 75 prosent av tiden sin gjennom innsiktsdrevet bemanning. Dette alene kan være med på å doble lønnsomheten i selskapet, sier han.

Produktet skal først og fremst rettes mot småbedrifter som ikke har kapasitet eller økonomi til å kjøpe inn tyngre løsninger som uansett er ment for større virksomheter.

– Dette er gjerne systemer som bedriftene betaler i dyre dommer for. Med oss skal de i stedet få analysene de trenger i et enkelt produkt som er enkelt priset med verdi fra dag en. SMB-markedet faller ofte mellom to stoler, og så langt har ingen store aktører tatt dette ennå.

Leter etter medgründer

Mer vil han ikke si om det interne B2B SaaS-prosjektet som de nå skal rekrutteres en daglig leder / medgründer til.

– Vi ønsker ikke å fortelle alt ennå. En del må formes når den nye lederen kommer på plass. Det er han eller henne som skal drive og utvikle selskapet sammen med oss, sier han.

Planen er å lene seg en del på den som blir ansatt som daglig leder.

– Samtidig vil den som kommer inn ikke måtte bygge helt fra starten, vi har allerede et fungerende produkt og betalende kunder. Det er en stor forskjell fra tidligere, sier han.

Den ideelle SaaS-lederen skal ifølge Samuelsen ha «en viss teknisk innsikt», men også erfaring med å bygge team, gjerne fra startupbransjen.

– All erfaring fra tech og produktutvikling er viktig, men også salg og den kommersielle biten. Og som alltid ser vi etter en som ønsker å gi bånn gass.

Ny i SaaS

Det er første gang Askeladden prøver seg på en typisk nettskybasert IT-løsning rettet mot bedriftsmarkedet. Samuelsen er klar på at det er stor forskjell fra bransjer som Askeladden typisk har satset på før.

– Internt sier vi at dette er typisk Askeladden. Vi satser der vi tror vi kan gjøre ting enklere, lage noe folk vil ha og samtidig tjene penger på det. Og som vanlig er det en ny bransje for oss.

Han utelukker ikke at Askeladden kommer til å fortsette å lansere SaaS-selskaper fremover.

– Vi har flere interne verktøy som potensielt kan se dagens lys i markedet.

Ny partner fra Uber og Norrsken

Askeladden har også et rykende ferskt svensk ess i ermet. Partner Axel Lindner er nylig ankommet fra Stockholm med erfaring fra Uber i Sverige og VCen Norrsken i bagasjen.

Lindner minner om at Askeladden har startet et 20-talls selskaper nå, men at økonomien i et typisk SaaS-selskap er enklere å skalere raskt.

– Og dersom vi lykkes, så kan vi samtidig skape store verdier for mange andre. Vi har tenkt mye på om vi skal dele et så viktig verktøy, men har landet på at vi tror dette er en vinn-vinn, sier han.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.