lading

Amina-sjefen spår stortstilt oppkjøps­aktivitet i markedet for ladebokser

Eirik Jørgensen i Amina Charging slipper nytt produkt og spår konsolidering blant konkurrentene på kontinentet.

Amina-sjef og gründer Eirik Jørgensen.
Publisert

Etter to år med boom, har elbilmarkedet stoppet opp de siste seks månedene, konstaterer Amina Charging-sjef Eirik Jørgensen.

– Enten det er renten som biter og gjør finansieringen vanskeligere, eller mer generell resesjonsangst som veier tyngst, vet jeg ikke, men bilsalget faller, sier han. – For oss har det vært veldig viktig å ta markedsandeler, og vi har klart oss bra. 

Utspillet stemmer overens med tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken, som nylig meldte om sneglefart i bilsalget. Også Elbilforeningen presenterte i sommer tall som viste stagnasjon i elbilandelen i nybilsalget.

Jørgensen understreker likevel at markedet for elbiler til tross for litt motvind nå fortsatt er i en langsiktig positiv trend. 

– Det er nedgang i bilsalget, men markedsandelen for elbiler øker jevnt og trutt, dermed vokser også markedet vårt videre, sier han og viser til at selv om bilsalget skulle falle noen prosenter, vil trolig antallet elbiler uansett øke.

Spår konsolidering

Zaptec rapporterer også om gode tall for tiden, og det kunne trolig også Easee gjort om det ikke hadde vært for salgsforbudet på en tidligere versjon av ladeboksene deres.

Men i Europa er det blodrødt for ladeselskapene. Jørgensen spår storstilt konsolidering i bransjen.

– Det er flere selskaper som vil bli kjøpt opp og slått sammen. Det må til for at de skal overleve, spesielt i Europa, sier han. 

Tyske ABL ble onsdag denne uken kjøpt av spanske Wallbox, som er notert på New York-børsen NYSE, for 15 millioner euro, tilsvarende 175 millioner kroner. De to selskapene har til sammen installert en million ladere globalt. Som en del av oppkjøpet får Wallbox kontrollen på ABLs to fabrikker i Tyskland og Marokko. 

Og ved utgangen av august ble svenske Charge Amps kjøpt opp av kinesiske NaaS Technology mens ABG Sundal Collier fungerte som rådgiver i transaksjonen. Kjøpsprisen var på 66,4 millioner dollar, 734 millioner kroner. 

Oppkjøpene kommer i en tid etter store svingninger for ladeselskapene. Mens salget var friskt under pandemien, var prisveksten på komponenter helt ekstrem. Leveringstiden gikk fra «just in time» til opptil 1,5 år. Samtidig gikk prisene i taket og skapte store problemer for enkelte. 

– Vi måtte kjøpe komponenter i sekundærmarkedet.  For mange produsenter ble det nok en enorm økning i kostnaden på produktene, sier Jørgensen. 

Men nå har trenden snudd. Kunden av komponenter sitter med større forhandlingsmakt og leveringstiden er klart lavere igjen. 

Lanserer nytt produkt

Jørgensen kommer til å sitte i ro i den kommende oppkjøpsbølgen. Selskapets vekststrategi skal fortsatt være langsiktige leverandører og andre partnere. 

Under en konferanse i København skal selskapet nå presentere sin nye og oppdaterte ladeboks Amina S. Boksen er blant annet laget for å være enklere å installere og med tynnere kabler som igjen har et lavere klimaavtrykk, blant annet som følge av mindre bruk av kobber. 

Teamet forsikrer at boksen er helt på linje med alle gjeldende standarder.  

Integrasjon med andre

Det er de færreste bilprodusenter som lager sitt eget infotainmentsystem. I Amina tenker de tilsvarende for ladbokser. Sentrale spørsmål er hvem som skal eie sluttkunden.

– Vi tenker at energiselskapene kommer til å sitte med en nøkkelrolle fremover. Folk kommer til å ha en haug med produkter som de bare vil at fungerer. 

Det betyr, slik Amina ser det, at ladere, smarthus-dingser, strømmålere og andre og enda mer spissede produkter må ha mulighet til å la seg koble til det rådende styringssystemet - uavhengig av hvem som eier det. 

– Kundene vil ikke ha femten apper som de må følge med i for å styre dingsene sine. De vil ha en hub som styrer alt for dem, sier Jørgensen som forteller at Amina jobber mye med programvare som åpne for integrasjoner mot andre.  

Han peker på en av farene med såkalte proprietære systemer. 

– La oss si at du velger en løsning for varmtvannstanken i huset og en annen for elbilladeren. Da kan det bli vanskelig å kontrollere. Kanskje må du hele tiden følge med i appene for å unngå 1000 kroner i effekt-tariff fordi du ikke balanserer lasten. 

Holder på lokal produksjon

Ifølge Jørgensen er det ikke så mye dyrere å produsere ladebokser i Norge sammenlignet med for eksempel Kina eller Øst-Europa.

– Innsatsfaktorene er fortsatt litt forskjellige. Men med en automatisert produksjon, er det billig strøm som er viktig, og det har vi hatt, historisk sett, i Norge.

Det gjør også at Amina ikke har planer om å flytte produksjonen ut av Norge.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.