akselerator

550 knivet om plassen – to norske bedrifter plukket ut

Over Easy Solar og Cartesian danket ut hundrevis av konkurrenter for å vinne Amazons gunst. 

Den norske solcelle-bedriften har utviklet paneler som er tilpasset tak.
Den norske solcelle-bedriften har utviklet paneler som er tilpasset tak.
Publisert Sist oppdatert

To norske bedrifter, Over Easy Solar og Cartesian, er blant 11 som er plukket opp til Amazons klimateknologi-program. 

De to har knivet om plassene blant over 550 søknader til Amazon Sustainability Accelerator, rapporteres det. 

To norske bedrifter, Over Easy Solar og Cartesian, er blant 11 som er plukket opp til Amazons klimateknologi-program. 

De to har knivet om plassene blant over 550 søknader til Amazon Sustainability Accelerator, rapporteres det. 

– Amazon er en fantastisk potensiell partner og kunde for oss, sier Trygve Mongstad, daglig leder i Over Easy Solar, til Shifter. 

Den norske solcelle-oppstarten har utviklet et konsept for vertikale solcelleplater til flate tak, en perfekt teknolog-løsning for Amazon, mener gründeren: 

– De har en bygningsmasse med flere titalls millioner kvadratmeter flate tak, og mye av det tåler ikke vekten av vanlige solcelleløsninger. Bærekraftsprofilen er også viktig: lokal energiproduksjon og mulighet for kombinasjon av grønne tak og solenergi er ideelt for Amazon, og dette er akkurat det vi driver med, sier Mingstad. 

Norske Cartesian produserer et batteri som lagrer energi når den er billig og rikelig, og frigjør den i perioder med høyt forbruk. 

– Å bli valgt er en stor bekreftelse på løsningen vår og at oppdraget vårt betyr noe, uttaler daglig leder Alexis Sevault i en pressemelding fra Amazon. 

Mulig investering i sikte

Amazon Sustainability Accelerator ble lansert i 2022. Så langt har 70 bedrifter vært gjennom programmet. 

Amazon-akseleratoren investerte totalt 750.000 euro (i overkant av 8,6 millioner norske kroner) i fem prosjekter fra fjorårets kull. Techgiganten kan videre velge å implementere teknologiene i sin europeiske virksomhet. 

De andre deltakerne inkluderer selskaper som har laget en luftkondisjoneringsenhet som kan redusere energiforbruket med opptil 90 prosent, og et selskap som bruker en «kunstig mage» som bryter ned matavfall og omdanner det til biogass og hydrogen.

– Det som skiller dette kullet ut, er kombinasjonen av teknologisk innovasjon og praktisk anvendelighet, sier Olivier Pellegrini, europeisk direktør for bærekraft i Amazon.