-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
Slik vil regjeringen forhindre mobilkapring
Regjeringen foreslår skjerpede krav til registrering av kundeopplysninger for å opprette eller endre telefonabonnement. Målet er å stanse telefonkapring.
Forslaget som nå sendes på høring innebærer at en må bruke godkjent eID for å opprette mobilavtale over internett, eller vise gyldig legitimasjon ved kjøp i butikk. I tillegg blir reglene for teleselskapene for hvordan de skal identifisere sluttbrukeren presisert. Dette gjelder både ved opprettelse og endring av avtale, for å hindre såkalt «mobilkapring».
– Falske eller mangelfulle profiler kan gjøre det vanskeligere for politiet å etterforske kriminalitet. Det er også viktig at nødetatene får korrekt informasjon om innringer ved nødanrop, sier Elisabeth Aarsæther, direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Telefonnummer brukes blant annet ofte til å gjenopprette passord. Kapring av nummeret kan dermed gi kontroll over kontoer med mye personlig informasjon som for eksempel sosiale medier, nettbank eller andre tjenester.
– Vi har sett flere eksempler på at kriminelle har lyktes med å opprette SIM-kort i falskt navn til tross for at loven stiller krav om entydig identifisering. Regjeringen foreslår derfor tydeligere krav til identifisering for å opprette eller endre telefonavtaler, sier digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H)
– Når stadig flere tjenester er knyttet til mobiltelefonnummeret vårt, blir vi også mer sårbare når vi mister kontrollen over det. Nå tar vi grep for å hindre dette, sier Astrup.
Høringsfristen er 3. desember.
©NTB