-
AI and ML Engineer | NBIM
-
Eviny Ventures ansetter!
-
Daglig leder | Ungt Entreprenørskap Norge
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
Slik vil regjeringen forhindre mobilkapring
Regjeringen foreslår skjerpede krav til registrering av kundeopplysninger for å opprette eller endre telefonabonnement. Målet er å stanse telefonkapring.
Forslaget som nå sendes på høring innebærer at en må bruke godkjent eID for å opprette mobilavtale over internett, eller vise gyldig legitimasjon ved kjøp i butikk. I tillegg blir reglene for teleselskapene for hvordan de skal identifisere sluttbrukeren presisert. Dette gjelder både ved opprettelse og endring av avtale, for å hindre såkalt «mobilkapring».
– Falske eller mangelfulle profiler kan gjøre det vanskeligere for politiet å etterforske kriminalitet. Det er også viktig at nødetatene får korrekt informasjon om innringer ved nødanrop, sier Elisabeth Aarsæther, direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Telefonnummer brukes blant annet ofte til å gjenopprette passord. Kapring av nummeret kan dermed gi kontroll over kontoer med mye personlig informasjon som for eksempel sosiale medier, nettbank eller andre tjenester.
– Vi har sett flere eksempler på at kriminelle har lyktes med å opprette SIM-kort i falskt navn til tross for at loven stiller krav om entydig identifisering. Regjeringen foreslår derfor tydeligere krav til identifisering for å opprette eller endre telefonavtaler, sier digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H)
– Når stadig flere tjenester er knyttet til mobiltelefonnummeret vårt, blir vi også mer sårbare når vi mister kontrollen over det. Nå tar vi grep for å hindre dette, sier Astrup.
Høringsfristen er 3. desember.
©NTB