NETTHANDEL

Flere norske aktører posisjonerer seg for oppkjøpsraid i skandinavisk netthandel.

Kampen om de beste nettbutikkene intensiveres: Nytt fond skal satse en halv milliard kroner

Kort tid etter at det ble kjent at Askeladden er i gang med å kjøpe opp hurtigvoksende nettbutikker, melder et nytt fond seg på - med kruttsterke investorer på laget.

Publisert

Gründere, investorer og ledere fra nettbutikker som Komplett, Jollyroom og Fjellsport er involvert i det nye investeringsselskapet Ignite Capital.

Markedsføringen av deres første fond er nå i gang. Det skal spesialisere seg på å investere i- og kjøpe opp skandinaviske nettbutikker i vekstfasen, primært unoterte.

Det skriver Finansavisen.

Hittil er mellom 150 og 200 millioner kroner forpliktet til fondet, ifølge avisen. Målsetning er å nå en halv milliard kroner før det stenges for investorer ved utgangen av mars.

Initiativtaker til det hele er Magnus Baumann, som fungerer som ledende partner og investeringsansvarlig i Ignite Capital. Han var blant annet sentral i netthandelsdivisjonen til Egmont.

Blant investorene finner man Fjellsport-gründerne Eric Sandstrø og Stian Moldvær Larsen, samt tidligere konsernsjef i Nille, Europris og XXL, Pål Wibe.

Nyheten slippes kort tid etter at det nye konseptet til Askeladden og Spacemaker-gründer Anders Kvåle ble kjent. Kin Group har allerede kjøpt flere av Norges hurtigst voksende nettbutikker, men har hele Norden som sitt marked.

Dog er investorkapitalen som er hentet inn til dette initiativet mer beskjedent, med 72 millioner kroner.

Norsk netthandel økte kraftig under korona-pandemien, og selv om tallene nå har flatet ut, ligger nivået langt over 2019. Gjennom hele fjoråret ble det handlet mellom 50 og 100 prosent mer i norske nettbutikker enn før pandemien brøt ut, viser ferske tall fra bransjeorganisasjonen NHO Service og Handel.