BÆREKRAFT

Norwegian satser 50-60 millioner kroner på såkalt elektrodrivstoff.

Henter over 50 millioner kroner til produksjon av bærekraftig flydrivstoff

Blytunge internasjonale miljøer og vindkraftmilliardær står bak pionerferden Norsk e-Fuel, som nå får Norwegian på eiersiden.

Publisert

Oppstartsselskapet Norsk e-Fuel planlegger å bygge verdens første fullskala produksjonsanlegg for elektrodrivstoff i Mosjøen i Nord-Norge.

Elektrodrivstoff er en type syntetisk drivstoff som fremstilles av hydrogen og karbondioksid ved hjelp av fornybar elektrisitet, ifølge et temanotat fra Klimastiftelsen (ekstern lenke).

Nå kommer flyselskapet Norwegian inn på eiersiden, gjennom en kapitalutvidelse på mellom 50 og 60 millioner kroner.

Disse står bak

Norsk e-Fuel ble startet i 2019, og er et samarbeid mellom norske Valinor (20 prosent), sveitsiske Climeworks (20 prosent), tyske Sunfire (40 prosent), og industriselskapet Paul Wurth (20 prosent), som er basert i Luxembourg.

Førstnevnte er investeringsselskapet til Lars Helge Helvig, som ble milliardær på vindmølleparker. Han har de seneste årene satset tungt på flere former for fornybar energi, blant annet gjennom investeringer i batteriselskapet Kyoto Group og som primus motor bak batterifabrikken Elinor.

Både Climeworks og Sunfire har markert seg i det europeiske fornybarmarkedet, førstnevnte ved å hente hele 650 millioner dollar til sin karbonfangstteknologi, sistnevnte med en runde på 195 millioner dollar til utvikling av brenselceller.

Partene oppgir ikke hvor stor eierandel Norwegian får med sin investering, annet enn at flyselskapet tar en minoritetsposisjon.

– Dette er ganske unikt. Norwegian er en rollemodell for norsk luftfart, ikke minst på grunn av ambisjonene om å redusere klimagassutslippene, sier Lars Bjørn Larsen, kommersiell direktør i Norsk e-Fuel.

Samtidig åpner han for å utvide emisjonen eller kjøre en ny:

– Vi ser frem til at enda flere blir med oss på denne reisen.

Viktig partnerskap

Norwegian har et uttalt mål om å kutte utslipp med 45 prosent innen 2030. Partnerskapet med Norsk e-Fuel kan dekke opptil 20 prosent av flyselskapets behov for bærekraftig flydrivstoff frem til neste tiår, skrives det i pressemeldingen.

Produksjonen i Mosjøen skal være i gang i 2026. Prosjektet har ifølge Dagens Næringsliv en samlet investeringsramme på rundt 3,5 milliarder kroner.

– Bærekraftig flydrivstoff må bli både mer tilgjengelig og mindre kostbart. For å oppnå dette er luftfarten avhengig av å samarbeide med myndigheter for å lukke prisgapet mellom tradisjonelt fossilt og bærekraftig drivstoff. Slik vil elektrodrivstoff kunne konkurrere med og erstatte fossilt flydrivstoff. Tid er en avgjørende faktor, og vi er veldig utålmodige etter å komme i gang, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian, i pressemeldingen.