-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
California innfører nye regler for Lyft og Uber
Den amerikanske delstaten California har vedtatt en lov som krever at Uber, Lyft og andre selskaper i app-økonomien gir sine sjåfører kontrakter som ansatte.
Loven ble vedtatt med 29 mot 11 stemmer i delstatens senat og sendes videre til delstatsforsamlingen for behandling. Vedtak der er ventet å bli en formalitet, skriver New York Times.
Loven skal tre i kraft 1. januar. Fra da av må personer som utfører arbeid for app-baserte selskaper, blant dem Uber-sjåfører, behandles som ansatte og ikke lenger kontraktører.
I California vil loven omfatte minst 1 million personer. Mange av dem mangler i dag minstelønn og arbeidsledighetsforsikring. Med loven kan eksempelvis sjåfører, sykkelbud, hundepassere og hjemmereparatører få status som ansatte.
En sammenslutning av arbeidere prøver å få støtte til en tilsvarende lov i delstaten New York. Delstatene Washington og Oregon har fra før lignende lover.
Transportselskaper som Uber og Lyft, og andre app-baserte tjenester, har advart om at forretningsmodellen kan bli ødelagt ved å anerkjenne sjåfører som ansatte. Selskapene hadde derfor forsøkt å forhandle seg fram til unntak fra loven.
Uber og Lyft har advart om at de vil måtte innføre arbeidstid for sine sjåfører. Det vil redusere sjåførenes evne til å jobbe når og hvor de ønsker, mener de.
Eksperter mener det ikke er noe i loven som gjør at arbeiderne må jobbe på skift. Uber og Lyft har fullt lov til fortsatt å la sjåfører bestemme selv når de vil jobbe, påpeker de.
Uber har ikke kommentert saken. Lyft kaller loven en skuffelse.
©NTB