-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Growth Specialist | Noteless
-
Digital Innovation Consultant | BAHR
-
Strategisk rådgiver og prosjektleder - M365 | Frend
-
QA Automation Engineer | Emma Systems
Transport

Bilprodusent slutter helt med diesel- og bensinbiler i Norge
Tyske Volkswagen har besluttet å stoppe salget av fossildrevne biler i Norge fra nyttår, i anledning 75 årsdagen.
– Som et siste farvel til fossile biler blir den siste Volkswagen Golf satt i bestilling mot slutten av året, sier Ulf Tore Hekneby, direktør for Norges Volkswagen-importør Møller, i en pressemelding.
Det er altså i anledning 75-årsdagen lørdag 21. oktober bilmerket annonserer at de vil gi seg med salget av fossilbiler.
– Hensikten har vært å drive frem endringer vi mener er av avgjørende viktighet, begrunner Hekneby. I pressemeldingen påpekes det at de er kompromissløse når de tar farvel til fossilbilene fra Volkswagen personbil.
Dermed tar el-bilmodellene fullt over etter nyttår, og som Hekneby sier vil siste mulighet for å kjøpe Volkswagen Golf være desember.
– Dette markerer på mange måter slutten på en æra, men også begynnelsen på en ny og viktigere æra der vi i større grad skal være en del av løsningen – og ikke problemet.
Volkswagen har solgt over én million biler siden etableringen i Norge 1948. De siste årene har selskapet importert mer enn 102.000 elbiler til Norge, og salget av disse skal ha vært en suksess forteller Hekneby:
– Det skyldes nok både at nordmenn ønsker seg klimavennlige løsninger, et bredt utvalg elbiler i alle segmenter, men også politikernes vilje til å gi gode insentiver. For at utviklingen skal fortsette i riktig retning, må vi sørge for at disse insentivene ikke vannes ut for fort, påpeker Hekneby.