-
CFO | Biosort
-
Frontend Developer | Pareto Securities
-
Project Manager | Pareto Securities
-
Startup Manager | Framdrift Innovasjon AS
-
Head of Community | Framdrift Innovasjon AS
-
Utvikler | Blank
-
Forretningsutvikler | NAF
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Apputvikler | Frend
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
Avinor inngår biofuel-samarbeid
Avinor har inngått en avtale med energiselskapet Quantafuel om kjøp av bærekraftig jet-biofuel basert på norsk biomasse.
Drivstoffet skal produseres i et pilotanlegg delfinansiert av ENOVA, opplyser Avinor i en pressemelding.
– Jet biofuel er avgjørende for å redusere klimagassutslippene fra luftfarten. Etableringen av et pilotanlegg er et viktig steg mot produksjon av bærekraftig jet biofuel i Norge, sier konserndirektør Margrethe Snekkerbakken i Avinor.
Det norske energiselskapet Quantafuel AS har utviklet en teknologi for produksjon av flytende drivstoff fra biomasse; BtL (Biomass-to-Liquid). Råstoffet som benyttes i produksjonen er fast trevirke i form av flis, sagspon eller andre tre-kvaliteter, ikke helt ulikt Statkrafts pilotanlegg for produksjon av biofuel.
For å finansiere utviklingen, har Avinor forpliktet seg til å kjøpe drivstoff som skal produseres i anlegget for til sammen 8 millioner kroner.
Satsingen hadde ikke latt seg gjennomføre uten støtte fra Enova og avtalen med Avinor, sier Kjetil Bøhn, administrerende direktør i Quantafuel AS, i pressemeldingen.
– Luftfarten i Europa gjennomgår en stor forandring, hvor politiske beslutninger drevet av miljøhensyn materialiseres i nye innblandingskrav som fremmer biobaserte drivstoff. Quantafuels mål er å kommersialisere sine egenutviklede teknologier, og dette prosjektet, i samarbeid med sterke partnere innen norsk luftfart, er et stort steg i den retningen, sier Bøhn i Quantafuel.
I januar 2016 ble Oslo lufthavn verdens første internasjonale hub som kunne levere bærekraftig jet biofuel på kommersiell basis til alle fly som tanker der. I 2017 ble prosjektet utvidet til også å omfatte Bergen lufthavn.