Pål T. Næss gleder seg over Trond Riiber Knudsen og Spacemaker-exiten.

«Spacemaker, Tibber og Meltwater skapte en merkedag for norske startups: Men 3 jobber må gjøres for at det norske eventyret skal fortsette»

Regjeringen har satset tungt på oppstartsselskaper, og det gir resultater. Samtidig må det fortsatt tas grep, skriver tidligere gründerdirektør i Innovasjon Norge og medgründer i Gelato, Pål T. Næss.

Lille julaften 1969 informerte Phillips norske myndigheter om funnet av Ekofisk, noe som ble starten på det norske oljeeventyret. 17 november 2020 kommer til å stå som en ny merkedag for norsk næringsliv. Den dagen kom følgende nyheter:

● Spacemaker solgt til Autodesk for 2,4 milliarder kroner

● Tibber henter 590 millioner kroner fra internasjonale prestisjeinvestorer

● Witzøe-eid investeringsselskap kjøper seg opp i netthandelsuksessen GetInspired

● Meltwater prises til over 11 milliarder. Gründerens aksjepost prises til 3,4 milliarder

Fire norske oppstart- og vekstselskap ble kjøpt opp, oppfinansiert eller notert på samme dag, enkelte på verdier vi bare kunne drømme om tidligere. Samtidig er Kahoot verdsatt til 26,5 milliarder, Pexip til nærmere 6,3 milliarder og mange selskap kommer etter. Selskapet jeg var med å starte, Gelato, vokser også som aldri før.

Koronaen har endret samfunnet vårt, og måten vi jobber, handler og lever på kommer aldri til å være som i 2019. Unge selskaper sitter på mange av løsningene og vil være avgjørende for Norge og verdens fremtid. Dette har vi hørt og snakket om lenge, og nå begynner vi å se resultatene.

Mye hardt arbeid ligger bak dette skiftet. Selvfølgelig først og fremst fra gründerne selv, men også mange andre. I oktober 2015 la regjeringen fram en gründerplan for å forsterke en kultur for gründerskap i Norge. Planen var et helt nødvendig svar på oljeprisens fall fra 115 dollar fatet i juni 2015, ned til 50 dollar i oktober samme år, og videre ned til 29 dollar i januar 2016. Prisen i dag ligger rundt 38 dollar, og det er mange gode grunner til å ikke forvente noen oppgang.

Fra funnet av olje i 1969 tok det flere år før inntektene fra oljen overskred investeringene i rigger, rør og ventiler. Slik er det fortsatt, også i teknologiselskapene. Funksjonalitet må utvikles før kundene kommer, og man må alltid videreutvikle seg for å holde konkurrentene unna.

Gelato har siden 2007 investert flere hundre millioner kroner i plattformen. Dette har gjort det mulig å ekspandere og utvikle oss globalt og bli til et selskap med muskler til å gjøre en stor forskjell. Man investerer i vekst, og det tar ofte lang tid.

Regjeringen forstår fortsatt viktigheten av å legge til rette for gründerselskapene og har bevilget store summer også under koronatiden. Samtidig finnes fortsatt en jobb å gjøre:

1. Vi må kunne konkurrere om talenter globalt og trenger bedre opsjonsordninger til de ansatte slik at flere enn gründerne får ta del i en eventuell oppside. Skatten bør beregnes og betales når man selger sine aksjer, og ikke som i dag hvor man må ta en risiko ved å betale skatt på aksjer som kan bli verdiløse.

2. Det må bli enklere for det offentlige å kjøpe løsninger fra nye, innovative selskaper.

3. Mange av oss, ikke minst mediene, må slutte å sette likhetstegn mellom investeringer og tap. Det var ikke tap å bygge riggene som skulle ta opp oljen, og det er ikke tap å investere i våre nye selskap. Oppstart- og vekstselskap viser seg derimot å være den beste måten å tjene penger på.

Dersom du i 2016 investerte penger i Spacemaker hadde du som Trond Riiber Knudsen fått en avkastning på over 70 ganger pengene da selskapet ble solgt denne uka. Men, sannsynligheten for at du heller kjøpte hytte eller nytt hus er fortsatt mye større. Det er leit for alle.

Norsk næringsliv trenger nye ben å stå på - et mantra siden 2015. Det har landet fått nå, og vi er alle helt avhengige av at selskapene, med sine innovative og grønne løsninger for en ny tid, fortsetter å vokse. Vi trenger flere selskaper som Gelato, Pexip, Meltwater, Spacemaker og Kahoot. Sjansene for det øker når flere av oss tør å tro og satse på dem.