Er Norge i ferd med å bli en europeisk innovasjonstaper?
Store deler av europeiske bedrifter mener at åpen innovasjon og samarbeid med startups er strategisk avgjørende for å overleve. I Norge derimot, synes interessen å dale. Er vi i ferd med å bli akterutseilt i europeisk sammenheng? spør Anita Krohn Traaseth og Tobias Studer Andersson.
Innovasjonsdirektør og leder for Sopra Steria Scale Up Scandinavia
AnitaKrohn Traaseth
Styreleder Startup Norway og styremedlem i det Europeiske Innovasjonsrådet (EIC)
Åpen innovasjon er en
strategi som går ut på at en virksomhet åpner opp og ikke bare stoler på at
internkunnskap, lange R&D-løp og egne ressurser for innovasjon er nok.
Virksomhetene som jobber med åpen innovasjon kombinerer egen kompetanse med
ekstern ekspertise fra blant annet startups, for å akselerere egen
innovasjonstakt.
Annonse
Nylig lanserte Sopra
Steria, INSEAD og Ipsos rapporten «Open Innovation Report 2023», der over 1600 startups
og etablerte virksomheter ble intervjuet på tvers av Europa.
Kun 16 prosent av de etablerte
virksomhetene i Norge mener at startupsamarbeid er kritisk for egen
kjernevirksomhet, mens det i Europa er 84 prosent. Hvorfor? Rapporten
inneholder også flere interessante paradoks: På den ene siden er Norge en
Europa-vinner når det kommer til andelen av store etablerte virksomheter som
har samarbeidet med startups, men ligger helt i bunn når det gjelder å anse
åpen innovasjon og samarbeid med startups som strategisk viktig. Vi har
et høyt antall etablerte bedrifter (62 prosent) som lanserer samarbeid for å
pilotere og eksperimentere med nye produkter og løsninger, men er de som
strever mest i Europa med å skalere resultatene. Hvorfor har det blitt slik?
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
En delforklaring kan
være at i Norge vurderes slike samarbeid mer som en spennende læringsarena, enn
som en avgjørende betydning for konkurransekraften. Dårlige erfaringer og lav
måloppnåelse historisk kan være en forklaring på lav prioritering. Uteblitte
resultater kan henge sammen med mangel på forankring i toppledelsen, at samarbeidene
stort sett drives av ildsjeler i en avdeling som mangler ressurser, struktur og
oppfølging på lang sikt. Samarbeidene blir da aldri en fullintegrert del av
strategien, og innsatsen blir mer tilfeldig og kortsiktig. Disse
delforklaringene bekreftes også i rapporten som årsak til at man ikke lykkes
med gode resultater av åpen innovasjon, og her ligger da Norge på Europatoppen.
Det er en pallplass vi ikke burde feire.
Annonse
Åpen innovasjon har for
lengst passert «hype-kurven» og blitt en forutsetning for å konkurrere, for å
holde seg relevant. Det norske mantraet 'samarbeide når man kan, konkurrere når
man må', må høyere opp på agendaen igjen, og det helt uavhengig om man er en
stor eller liten bedrift, etablert eller nystartet. For nå har resten av Europa
har våknet opp og prioriterer dette i større grad enn oss. Da hjelper det lite
å ha en historikk hvor vi kan vise til en høyere andel som har hatt
samarbeid.
Disruptiv teknologi, økt
globalisering, kampen om talentene, økonomisk tøffere tider, samt økt nasjonal
og global konkurranse, er å regne som den nye normalen. For å navigere i dette
terrenget og opprettholde konkurransekraften, er slike samarbeid en absolutt
forutsetning. De europeiske selskapene samarbeider nå aktivt med startups for å
utvikle nye tjenester og produkter på kortere tid til en lavere kost. Målet er
å raskt sette dem til live på det globale markedet for å rekke å svare på
endrede markedsbehov.
I det Europeiske
Innovasjonsrådet (EIC) har slike samarbeid vært i fokus siden 2017, med
svært effektive resultater både for de etablerte selskapene og startupsene som
er involvert. Over 63 ulike prosjektsamarbeid er initiert med over 100
europeiske deltagende bedrifter som Novo Nordisk, Roche, Siemens Energy,
Telefonica og mange flere. Over 1200 startups har blitt koblet opp mot disse
store europeiske selskapene og inngått reelle avtaler om pilotering og andre
samarbeid innen seks måneder. Tilbakemeldingene på disse fasiliterte
samarbeidene har oppnådd en tilfredshetsgrad på 100 prosent. I Norge viser
rapporten at kun 44 prosent var fornøyde med måloppnåelsen med samarbeidet.
Vi sender nå ballen videre til eiere og norske
toppledere i etablerte bedrifter: Åpen innovasjon må settes høyere på agendaen,
både i styrerommene og på ledermøtene i 2023.