SCRIMBA: Sindre Aarsæther (CTO) og Per Harald Borgen (daglig leder). foto: Scrimba.

Kode-startup henter 1,6 millioner fra supergründere i Nordic Makers og StartupLabs FoundersFund

Publisert Sist oppdatert

Vil revolusjonere måten man lærer bort programmering på. Henter penger fra tunge navn.

Scrimba er et nyoppstartet selskap som har utviklet et nytt format for å lære bort programmering. De henter nå inn penger fra et stjernelag av tidligere gründere, både fra Norge og resten av Norden. StartupLabs Founders Fund, og det svensk-danske Nordic Makers går sammen inn med totalt 1.6 millioner i selskapet.

Dette er Nordic Makers første investering i Norge, og fra deres side var det den svenske suksessgründeren Hampus Jakobsson, som solgte mobilselskapet TAT til kanadiske RIM for 800 millioner SEK, som fikk øynene opp for den norske startupen i desember. Sammen med blant annet David Helgason (gründer av Unity) og Alexander Aghassipour (gründer av Zendesk) har han gått inn i Scrimba.

Fikk kontakt via Twitter

–Hvordan havnet dere på raderen til Nordic Makers?

–Jeg sendte ut en beta til en jeg ble kjent med på Twitter, han sendte den videre, og til slutt havnet den hos en akselerator i Malmø som igjen satt oss i kontakt med Hampus Jakobsson i Nordic Makers. Det var litt flaks, men også fordi produktet er bra, sier daglig leder Per Harald Borgen til Shifter.

Borgen sa opp jobben sin i Xeneta i november 2016 for å satse fulltid på Scrimba sammen med medgründer Sindre Aarsæther (CTO). I tillegg har de med Magnus Holm på laget.

Enklere måte å lære bort programmering på

–Hva er Scrimba?

– Det er et nytt videoformat for å formidle kode, og som gjør det bedre for både de som lærer og de som lærer bort. Målet vårt er å gjøre det enklere for deg å forklare et konsept over nettet enn det er å forklare det til en som sitter ved siden av deg.

Å forklare kode online i dag er tungvindt. Man er tvunget til å bruke tekst eller tradisjonell video. Video er et herk, fordi man må filme, redigere, encode osv, mener Borgen.

Å lære bort via tekst er også krevende.

–Med Scrimba ønsker vi å fjerne all denne friksjonen. I tillegg er det et overlegent format for de som ser på. Du når som helst sette på pause, hoppe inn i koden og kode videre, sier han.

Vil bygge community

Scrimba kan man se på kode-kurs, eller lage sine egne. Ifølge Borgen har de fått hele 1600 registrerte brukere på kun tre uker.

–Vi ønsker å bygge et community. Nå jobber vi med å få folk til å lage eget innhold. Vi har også fått en god del interesse fra bedrifter som ønsker å bruke formatet til opplæring og dokumentering. Vi snuser nå på forskjellige bruksområder, sier han.

–Dere har med andre ord ingen tydelig forretningsmodell ennå?

– Vi har noen klare tanker og hypoteser som vi kommer til å teste ut, sier han.

Selskapet holder til på StartupLab i Oslo, og har fått støtte fra deres Founders Fund. Selv om pengene i teorien skal holde ut året, så jobber de med å skaffe flere midler.

–Vi vil søke Innovasjon Norge og andre støtteordninger. Vi snakker også med andre investorer, men har ikke avgjort noe. Vi har i utgangspunktet nok penger til å ta oss til neste milepæl sier Borgen.

–Hva blir største utfordring?

–Vi har mange tekniske utfordringer fordi det er et komplekst produkt, men det å bygge et levende community rundt Scrimba, det blir utfordrende, sier han.

–Hvordan vil dere gjøre det?

–Vi må gjøre det enklere å lage innhold. Vi vil blant annet la folk kunne bygge inn Scrimba på egne blogger, nettsider og i dokumentasjon. Da får de et større incentiv til lage innhold. I dag er innholdet låst på plattformen. Vi vil også bygge ut community-funksjonalitet som gjør det enklere å kommunisere og lettere å bli motivert til å lage innhold, sier Borgen.


PS: Nordic Makers, representert ved Benjamin Ratz, er å finne på The Shift 20. april.

The Shift 2017

Foruten en lang rekke ledende norske gründere kommer gründeren av Indiegogo, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.

Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt