musikk

Ny organsisasjon vil gjøre Norge til musikkteknologi-stormakt 

Rundt 20 selskaper har allerede sluttet seg til initiativet. 

Christian Ringstad Schultz, medgründer og daglig leder i Masterchannel.
Christian Ringstad Schultz, medgründer og daglig leder i Masterchannel.
Publisert Sist oppdatert

Nyetablerte Music Technology Norway har som mål å samle økosystemet for musikk- og audioteknologi i Norge. 

Målet er å skape flere internasjonale suksesshistorier, skriver interesseorganisasjonen i Norge i en pressemelding. 

Over 20 selskaper har allerede sluttet seg til initiativet, som er stiftet av gründere som selv har bygget internasjonale selskaper, meldes det. 

– Vi som har startet dette, har selv erfart hvor krevende det kan være å bygge et internasjonalt teknologiselskap fra Norge. Vi ser et enormt potensial her til lands, men for å lykkes, trenger vi et sterkere økosystem, sier Christian Ringstad Schultz, styremedlem og daglig leder i Masterchannel.

Organisasjonen peker videre på at norske aktører innen musikk- og audioteknologi til nå har vært spredt og arbeidet isolert. For å overleve i bransjen er man avhengig av å selge globalt.

– Mens den tradisjonelle musikkindustrien har sterke talerør, har teknologisiden fått mindre synlighet. Vi trenger rammevilkår som er tilpasset våre forretningsmodeller, sier styremedlem Stine Røverdatter, med-gründer i Broadcast AS.

Styret består av erfarne bransjefolk, blant andre Jakob Wredstrøm fra Amplitude Ventures, Gisle Johnsen som grunnla Ito, og Pål Bråtelund som tidligere jobbet i Tidal.