FINTECH

Vipps vil kutte underskuddet - pusher reklame til brukerne

Jakter nye inntektsmuligheter på veien mot lønnsomhet - tester ut annonser for blant annet klær og takeaway i appen.

Caroline Lunde, kommunikasjonssjef i Vipps, forteller at selskapet nylig startet et pilotprosjekt som tester ut mulighetene med reklame i appen.
Publisert Sist oppdatert

I en drøy måned har Vipps-brukere innimellom kunnet se annonser i appen. Det er en del av et pilotprosjekt Vipps gjennomfører sammen med Schibsted.

Piloten, som skal pågå i et halvt år, skal finne ut hvilke forretningsmuligheter som ligger i appannonser.

– Vi ønsker å lære mer om hvordan Vipps kan fungere som en kommunikasjonsplattform og hvordan vi kan hjelpe bedriftskundene våre å vokse, kommunikasjonssjef Caroline Lunde til Shifter.

LES MER: Vipps-sjefen: – Her ligger den store muligheten for Vipps

Lovende resultater

Per i dag har Vipps-appen 139.000 bedriftskunder og 4,3 millioner sluttbrukere. Selv om alle Vipps-brukere under 18 år, og de som har reservert seg mot reklame, er unntatt fra reklamevisningene, er det fortsatt en betydelig annonseplass.

– Det finnes ikke mange kanaler der du treffer mer enn én million nordmenn hver eneste dag, sier Lunde og legger til:

– Hittil ser resultatene lovende ut.

LES MER: Vipps-funksjon legges ned: «Ingen hemmelighet at det finnes enklere løsninger»

Store underskudd

At Vipps utforsker mulighetene til å tjene penger på reklame, betyr ikke at selskapet tror at det er det endelige svaret på hvordan Vipps og Mobilepay skal bryte selskapenes lange og sammenhengende rekke av underskudd.

Siden Vipps ble skilt ut som eget selskap fra DNB, har selskapets samlede tap frem til 2021 vært på 702 millioner kroner.

For Mobilepay er de akkumulerte underskuddene enda større. Fra 2017 og frem til i dag er de på 1065 millioner danske kroner. Det kom frem tidligere i vår, da Mobilepay rapporterte det siste årsresultatet som frittstående selskap. Det endte med et underskudd på 342 millioner danske kroner, eller drøyt en halv milliard norske kroner.

Vipps' 2022-resultat ventes å bli kjent rundt halvårsskiftet, så foreløpig er lite kjent om hvordan det gikk for selskapet i fjor.

– Det er ikke noen hemmelighet at vi ser på muligheter for å forbedre lønnsomheten, men det er ikke slik at vi tror at det går å fullfinansiere Vipps med reklameinntekter, sier Lunde.

– Misjonen til Vipps er og vil fortsette å være å forenkle hverdagen for bedrifter og privatpersoner. Fremover skal vi eksperimentere med nye kanaler, produkter og tjenester - og dette er bare begynnelsen, fortsetter Lunde.

LES MER: Vipps til angrep på Apple bak lukkede dører i EU

Stor samarbeidspartner

Vipps har ikke brukt ressurser på å bygge opp et eget apparat for annonsesalg og distribusjon. Pilotprosjekt blir gjennomført sammen med Schibsted, der mediekonsernets plattform for markedsføring blir brukt.

– Det var et naturlig valg av samarbeidspartner for å teste annonsering i Vipps, sier Lunde og forklarer at de eneste som kan annonse i pilotprosjektet er selskaper som allerede bruker Vipps som betalingsløsning.

For ordens skyld: Schibsted er hovedeier i Shifter.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen