Fintech

Vipps-sjefen: – Her ligger den store muligheten for Vipps

For hver dag som Vipps må vente på fusjonsgodkjennelsen fra EU, øker frustrasjonen litt hos Rune Garborg som vil begynne med netthandel på nordisk nivå. - Det er klart vi er utålmodige, sier Vipps-sjefen.

Vipps-sjef Rune Garborg
Publisert Sist oppdatert

– Vi hadde en vekst på 110 prosent på netthandel i fjor. Det gjør at 44 prosent av alle Vipps-transaksjoner nå er betalte, forklarer Rune Garborg da Shifter møter han og finansdirektør Merete Stigen.

For et selskap som historisk har sett transaksjonsveksten komme fra gratis vennebetalinger, er det et taktskifte som har stor betydning. Bare det siste året har andelen transaksjoner som gir Vipps inntekter, gått fra 33 til 44 prosent.

At antallet nettbutikker som aksepterer Vipps som betalingsmiddel har gått fra 3500 før pandemien til 17.000 i dag, bidrar også.

– Det er jo dette som driver veksten i topplinja, sier Stigen .

Vil løfte netthandel opp på nordisk nivå

Vipps hadde en økning i transaksjonsinntekter på 272 millioner kroner i fjor. Omtrent 150 millioner kom fra lommeboken og resten fra BankAxept og ID-tjenester, ifølge finansdirektøren.

Det er denne utviklingen som Rune Garborg ikke kan vente på å få løftet opp på nordisk nivå.

– Å få en brukermasse på 12 millioner mennesker og 400.000 bedrifter vil gi oss helt andre muligheter. Ikke minst når vi beveger oss ut i en bredere del av verdikjeden, sier Garborg og legger til:

– Netthandelen er det avgjørende. Det er her det store potensialet ligger for Vipps. Det er her vi kan få en større del av bedriftsmarkedet enn hva vi har hatt frem til nå.

I disse dager er det eksakt et år siden Vipps annonserte fusjonsplanene med den danske lommeboken Mobile Pay og den finske Pivo. Da håpet Vipps på en beskjed innen april. Det ble så til andre kvartal i år, og nå håper Garborg på en beskjed i tredje kvartal.

For verden står ikke stille. Det er veldig mange aktører som kjemper om å få sin del av den enorme kaken som utgjør betalinger på nett. Og for hver dag som Vipps, Mobile Pay og Pivo må vente med sin nordiske lommebok, taper man tid.

– Dette markedet beveger seg veldig raskt. Det er jo bare å se på alle oppkjøp og fusjoner som har skjedd det siste året, sier Garborg.

– Det er klart vi er utålmodige, og ønsker å få dette godkjent, sier Garborg.

Lagt meget ambisiøse planer

Mens selskapene venter på svar, er det veldig begrenset hvor mye de kan diskutere av planer. Vipps har likevel vel jobbet hardt på å forberede seg på en flyvende start i det en positiv fusjonsbeskjed kommer.

– Vi har lagt en meget ambisiøs plan om å ha migrert alle lommebøkene til en plattform i løpet av et drøyt år, sier Garborg.

Det forberedelsesarbeidet er en av grunnene til at årsresultatet for 2021 ender på minus 181 millioner kroner.

Den andre store årsaken er at Bank-ID i fjor høst byttet leverandør fra Nets til DXC. Ifølge Garborg ble det en mye mer kostbar affære en planlagt. Det som man trodde skulle bli en overgang fra en plattform til en annen, ble i stedet en transformasjon med et mye høyre kostnadsnivå enn planlagt.

Veldig fornøyde med underliggende resultat

Garborg estimerer ekstrakostnadene for plattformsbyttet til omtrent 100 millioner kroner.

– Nesten 150 millioner kroner mer i tap sammenlignet med året før. Hvor fornøyde er dere egentlig med resultatet?

– Isolert sett, ser ikke tallene så pene ut, men ser vi på det underliggende driftsresultat er vi veldig fornøyde, sier Garborg

– Der hadde vi en bedring på 70 millioner kroner, så hadde det ikke vært for engangskostnadene, ville resultatet vært positivt, legger Stigentil.

Det ville i så fall har vært premiere. Siden Vipps ble skilt ut som eget selskap fra DNB har det ikke vært mye pluss på bunnlinjen. -157, -93, -236, -35 og -181 lyder tapsrekken i millioner kroner siden 2017.

– Det fører jo til det obligatoriske spørsmålet. Når skal Vipps egentlig begynne å gå i pluss?

– Igjen. Vi må jo vente på godkjenning. Men skaleringsmulighetene som ligger i en brukermasse på 12 millioner mennesker og 400.000 bedrifter tar oss til et helt nytt nivå, sier Garborg,

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*