Aiia-sjefen Rune Mai mener Mastercard er drømmeeieren når han nå skal fullføre drømmen om koble sammen hele finans-Europa gjennom API-er.

Nå er Aiia-sjefen nær målet sitt

Aiia-gründer og -sjef Rune Mai har nettopp solgt babyen sin til Mastercard for en ukjent sum og mener langt på vei at han nå er nær drømmen sin - å bygge noe som barna kan være stolte av.

Publisert Sist oppdatert

Drømmeerklæringen kommer etter at Shifter har stilt spørsmålet om hvordan det føles å selge noe som han har levd og åndet for de siste ti årene. Aiia startet som Spiir i 2011, og var da noe helt annet enn hva det er i dag.

- Jeg er kjempeglad. Jeg føler en lettelse over å vite at vi nå er i gang med «the final stages» av det jeg har tenkt i mange, mange år – at produktet må få lov til å eksistere uavhengig av meg.

Med Mastercard som eier, med alt hva det innebærer av distribusjonskraft og kundeavtaler hos en global kjempe, mener Mai at Aiia virkelig kan begynne den europeiske utrullingen av infrastrukturen og gjøre det til noe som vil bli allemannseie.

- Det jeg har sagt til mine egne barn er at: En gang i fremtiden når de betaler, kan de si til sine venner: Det vi gjorde der, det har min far vært med og bygget, sier Mai.

Himmelsk parring

Om å få giganten Mastercard som eier, går han mer rett på sak:

- It’s a match made in heaven.

Matchingen begynte for omtrent et år siden. Da begynte Aiia og Mastercard å snakke sammen om produkt og fremtid. Plutselig var samtalene gått over i en diskusjon om hvilken strategisk betydning et samarbeid ville ha for Mastercard og for Aiia, før det hele sluttet med hva prisen på en slik strategisk betydning kunne være.

Men hva prisen er, om den kan matche Visas bud på 18,5 milliarder kroner på den svenske konkurrenten Tink, eller er vesentlig lavere, sier verken Mai eller noen annen et pip om.

- Vi uttaler oss ikke om prisen. Det jeg kan si er at prisen vi har fått har vært helt riktig, og den har ikke vært gjenstand for forhandlinger mellom partene. Vi har kjent hverandre så lenge at vi raskt var enige om hva ting skulle koste, sier Mai.

Helt avgjørende bankeierskap

For Aiia-sjefen har DNB og Danske Bank vært helt avgjørende for at selskapet har kommet dithen de er i dag. Løsningen med å ta inn to store banker som de eneste, store investorene, er relativt uvanlig, men for Mai har strategien betalt seg.

- Grunnen til at vi har klart å bygge en open banking-plattform med den kvalitet vi har, er like mye takket være dem. De har ikke bare bidratt med kapital. De har sittet i styret og ikke minst fikk de oss til å skjønne at dette i bunn og grunn handler om compliance, ikke tech, sier han.

Dermed har Aiia i fred og ro fått bygge fundamentet til sin open-banking-plattform på hjemmemarkedene Danmark og Norge. DNB og Danske Bank har heller ikke vært dominerende eiere. De har hatt omtrent 25 prosent hver, mens gründere, engleinvestorer og småaksjonærer har eid den andre halvparten, ifølge Mai.

- Hadde vi vært finansiert av mer tradisjonell VC-kapital, hadde vi lett kunne bli presset til å etablere oss i flere markeder for tidlig, med alt hva det hadde betydd av kostnader med å bygge team i mange markeder.

To kapitaltilskudd er alt

Det betyr også at fremdriftsmodellen Aiia har valgt ikke har vært veldig dyr. De eneste to kapitalinnhentingene selskapet har gjort er da DNB og Danske Bank gikk inn penger i desember 2018 og i april 2020. Sammen med mindre kapitaltilskudd fra engleinvestorer har Aiia alt i alt hentet cirka 13 millioner euro, eller drøyt 130 millioner kroner på ti år.

- Jeg synes vi har kommet riktig langt med de pengene, sier Mai.

Men du er ikke ferdig med Aiia nå?

- Nei, langt fra. Jeg er superstolt over at vi har funnet en kjøper som Mastercard, og superstolt over reisen sammen med bankene. Men nå skal vi rulle ut dette i Europa og gjøre det til den mest ettertraktede infrastrukturplattformen for data og betalinger.