FIntech

Horde kaster seg på ChatGPT-bølgen

Fremtiden ligger i spesialiserte digitale assistenter som er virkelig gode på én ting, mener Horde-sjefen Alf Gunnar Andersen.

Alf Gunnar Andersen lanserer Horde Plus, og mener et ChatGPT-basert assistent vil kunne hjelpe til med å forhandle frem billigere boliglånsrente.
Publisert Sist oppdatert

Den innsikten ligger til grunn for det siste tilbudet fra Horde – den abonnementsbaserte AI-tjenesten Horde Plus.

Kundene skal få tilgang til en rekke spesiallagde assistenter som kan hjelpe til med alt fra å prute på boliglånet og gi økonomiske råd, til å foreslå middagsmenyer, være leksehjelp eller bidra til oppussingsprosjektet. Det er også mulig å lage sine egne assistenter.

Må ha spissede oppgaver

På et tidspunkt der snart sagt alle tech-bedrifter har begynt å kalle seg for AI-selskaper, har Horde satt seg det ambisiøse målet om å bli «de første som lager kunstig intelligens som faktisk gjør en stor forskjell i folks hverdag».

Og veien det går altså gjennom spesialisering.

– For at disse store språkmodellene skal fungere bra, må de ha en spisset oppgave. Prøver du å stille alle spørsmål i en chatt, blir det bare rot, sier daglig leder i Horde, Alf Gunnar Andersen.

Selv har Horde-sjefen laget seg en rekke hjelpere som han bruker nesten daglig; Grammar luker ut språkfeil i tekstene, Power BI-eksperten hjelper til med å gjøre dataanalysearbeidet mer effektivt, mens Podkast-Terje gjør at Andersen i dag bruker 20 minutter på å forberede en innspilling mot kanskje to timer tidligere.

– Jeg har til og med en Konsesjons-Kari. Hun kom med innspill til låneformidlingssøknaden vår, sier Andersen.

 

To hovedassistenter

De to assistentene som Horde er mest stolt over i betaversjonen som har vært tilgjengelig i noen uker er «Boliglånsforhandleren» og «Økonomiassistenten». 

Det er også laget noen andre assistenter som kan hjelpe til med leksene, ukens meny, ting du vil gjøre selv, eller hvordan du kan få tips til husarbeidet. Der har Horde gjort jobben med å skrive gode instrukser til assistentene. Fordi de har én tydelig definert oppgave vil de også huske hvilke preferanser «sjefen» har. 

Da Shifter testet den nettbaserte tjenesten, var Økonomiassistenten fortsatt ikke tilgjengelig.

– Den lanseres neste uke. Språkmodeller er gode på språk, men ikke nødvendigvis på matematikk, så det har tatt litt lenger tid enn ventet å få alt på plass, sier Andersen.

Problemet er at disse store språkmodellene egentlig ikke regner ut at 1+1=2, de sannsynlighetsberegner seg frem til svaret. Dette kan raskt skape problemer når tallene er flere og mer kompliserte.

– Vi har måttet bygge flere assistenter i bakgrunnen som jobber med forskjellige oppgaver. En er for eksempel å kategorisere og trekke ut et utvalg med transaksjoner sende dem til beregning. Så blir svaret konkludert tilbake i et kort svar til hovedassistenten som du snakker med. Det er en ganske så kompleks oppgave.

Skal gi deg bedre boligrente

Bolingslånsforhandleren var derimot i drift og klar til å begynne å jakte på bedre rentetilbud. Alt man trenger å gjøre er angi adresse (antatt verdivurdering blir hentet inn automatisk, gjenværende bolig lån og årsinntekt på låntakerne og gi sitt samtykke til å at assistenten kan sende ut forespørsler på vegne av kunden.

– Hvorfor skal jeg betale månedsabonnement til Horde for å prute på boliglånet. Finansportalen har jo nesten den samme tjenesten med de to knappene «Start Bankbytte» og «Gi din bank en sjanse til å møte tilbudet». Det koster jo ikke noe å bruke dem?

– Du kan selvfølgelig bare gå inn på Finansportalen, se på listen og ta kontakt med bankene selv. Vi har på en måte turboladet det konseptet. Vår assistent sender ut forespørsler til flere banker, inkludert din eksisterende bank, sier Andersen, og fortsetter:

– Vi har allerede fått meldinger av folk som har spart 30.000 kroner i året på å bruke vår assistent. Det gjør folk villige til å betale 149 kroner i måneden, særlig når det er så mye bevegelse i rentemarkedet som nå.

– Er det like automatisert hos bankene? At Horde-boten snakker med forskjellige bank-boter som svarer på egen hånd.

– Det varierer fra bank til bank. Vi gir bankene får nok informasjon til å vurdere forespørselen, som verdivurderingen av boligen din. Digitalbankene er ganske flinke til å gi automatiske svar basert på klare listepriser, noen er flinke til å bare se på kundens situasjon og belåningsgrad og så si ja, og så er det sparebankene som helst vil få lånesøkeren på telefon før de kan gi et tilbud. Det er jo det siste vi prøver å komme vekk fra. Vi lar vår assistent ta kampen for deg, slik at du ikke trenger snakke med ti forskjellige banker før du har funnet det beste tilbudet.

Bruker premiumversjon av GPT4

Alle Hordes assistenter bruker Open AIs språkmodell GPT4, som brukes i betalversjonen av ChatGPT. Det er også forklaringen til hvorfor Horde og Andersen mener det er mulig å ta betalt for å bruke de digitale assistentene.

– Jeg overdriver ikke om jeg sier den er fem-seks ganger så bra som gratisversjonen. Vi testet den åpne 3.5-modellen, men det var ikke sjans at den klarte å håndtere all den logikken vi har lagt inn i vår Boliglånsforhandler, sier han.

Horde skal tilby tre abonnementsnivåer fra 149 til 499 kroner i måneden, avhengig av hvor mange kreditter man ønsker å bruke på å snakke med ChatGPT-assistentene. For det billigste abonnementet får man 200 kreditter og før det største 1500.

– Hvor mange kreditter trenger man for eksempel for å forhandle om boliglånet?

– Jeg tror blir det cirka 100 kreditter, forteller Andersen, og forklarer at bruk av kreditter fungerer omtrent som bruk av mobildata. 

Planlegger app-versjon

– Per i dag er tjenesten nettbasert. Må dere ikke få tilbudet inn i Horde-appen for at folk virkelig skal ta det i bruk?

– Det ligger allerede så mye funksjonalitet i dette, og at hva planer om å utvide det enda mer, at det er mer sannsynlig at det blir til egen app og som man enkelt kan bruke sammen med Horde-appen -litt som Facebook og Messenger.

– Er dette begynnelsen på en ny retning for Horde som vokser frem her?

– Det kan du si, men allerede da vi startet Horde, så jeg for meg er fremtid der du bare kunne stille telefonen din økonomispørsmål. Dette er allerede ganske så nært, legger vi til talestyring på toppen av våre assistenter, så er vi der, sier Alf Gunnar Andersen.

Abonner på nyhetsbrevet FinShift

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen