-
Technical Support Engineer | NBIM
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar

Tidligere Wall Street-valutamegler ble gründer: -- Fremtiden ligger i å være koblet rett på bilene
Jostein Ludvigsen vil helautomatisere kjøregodtgjørelser med elektronisk kjørebok -- rett i regnskapssystemet.
Ludvigsen har en fortid som valutamegler på Wall Street, og for 17 år siden ga han opp karrieren i USA og valgte å bli gründer, skriver Finansavisen. Selskapet startet opprinnelig med fotoboksvarsling, men setter nå kurs mot regnskapsbransjen.
-- Vi har vært gjennom flere løsninger, men konsentrerer oss om å tilby et rent regnskapsprodukt, sier Ludvigsen til Finansavisen.
Autogear, et automatisk kjøreboksystem for norske pendlere og ansatte som kjører mye i jobben, tar sikte på å disrupte den manuelle prosessen for å håndtere kjøregodtgjørelser. I fjor omsatte selskapet for 17,2 millioner kroner, og hadde et negativt driftsresultat på én million. Per i dag har tjenesten 6.600 abonnenter, og ved 7.500 er planen å satse i utlandet.
Emisjon på tre millioner
Nylig gjennomførte selskapet en emisjon på tre millioner kroner, der styreleder og Vitaepro-gründer Andres Flaaten er den største eksterne aksjonæren.
Nå vil Autogear også koble seg direkte på bilprodusentene, fordi bilen snart er å regne som en digital plattform. Ludvigsen har jobbet med å få Autogear inn i BMWs "Car Data"-system, for at nye biler de neste årene skal ha systemet integrert.
-- Fremtiden ligger i å være koblet rett på bilene, og vi er posisjonert for den teknologiske utviklingen som skjer der nå, sier Ludvigsen til Finansavisen.
-- En bransje som må digitaliseres
Årlig utbetales det 7 milliarder kroner i kjøregodtgjørelser, til cirka 900.000 personer. Selskapets innovasjon er en elektronisk teller som monteres i bilen, og automatisk registrerer alle kjøreturer innenfor arbeidstiden. Tidsbruk og avstand loggføres også, og det blir laget et kart over hvor sjåføren har kjørt. Målet er at sending og utbetaling av godtgjørelser skal skje automatisk.
-- Det er en bransje som må digitaliseres. Å skrive kjøregodtgjørelser er tungvint, vanskelig å huske, og mange skriver godtgjørelser med høygaffel. Vi har også sett eksempler på at folk misbruker dette, sier Ludvigsen til Finansavisen.
Rutene beregnes basert på data fra GPS og GSM-brikken i bilen, og data rundt kjøretidspunkt, ærend og sjåfør lagres i en skybasert portal. De seneste årene har selskapet gått fra å rette seg mot kunder, til å bli mer fokusert på å være "en enkel ekstratjenester" via etablerte regnskapsprogrammer.
Autogear har nå enten gjort avtale med -- eller er i samtaler med -- Vista, Power Office, 24SevenOffice og Xledger. Autogear har gjort integreringer mot Tripletex, som har 20.000 kunder med 80.000 brukere.