FINTECH

Axeptia: – Når 2024 er over skal vi ha kunder i alle de nordiske landene

Samarbeidet med Danske Bank tok Axeptia til Sverige i fjor. Nå er Per Nestor Warp klar til å fortsette å flytte grensene.

Axeptia-gründer Per Nestor Warp tror på et godt 2024..
Publisert Sist oppdatert

I en Linkedin-post for noen dager siden, kunne Per Nestor Warp fortelle at Axeptia hadde en inntektsvekst på over 30 prosent i fjor, og at det bidrat til en bedring av EBITDA-resultatet med over 60 prosent.

– Det var enda litt bedre en det jag trodde i mai fjor, da Shifter skrev om oss sist, sier Warp.

Break-even for første gang

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Vi endte året med å gå inn i 2024 på «break even» på månedsbasis. Det er første gang siden vi startet selskapet i 2017, legger han til.

Veksten var derimot ikke nok til å gjøre Axeptia til et lønnsomt selskap for hele året. Om man bruker veksttallene på 2022-resultatet, kommer man frem til at omsetningen endte på 6,5-7 millioner kroner og et underskudd på i underkant av fire millioner kroner.

– Det stemmer ganske så bra, Warp uten å gå nærmere inn på detaljene.

Jobber med partnere

Axeptia lager kort fortalt en SaaS-løsning for bedrifter som er opptatt av aktiv kredittstyring. Verktøyet skal redusere kredittiden på utestående fakturaer og redusere kredittrisiko gjennom å koble sammen bedriftens kundereskontro med kredittinformasjon betydelig raskere enn hva som tidligere er gjort.

For å nå ut til flest mulig bedrifter, jobbet Axeptia med en rekke partnere. Der finnes både inkassobyråer og kredittopplysningsbyråer som Dun & Bradstreet og Experian. Rosinen i pølsa er likevel avtalen med Danske Bank.

I 2022 ble Axeptia den første tredjepartsleverandøren som tatt opp i Danske Banks finansielle bedriftsplattform District. Først ble de tilgjengelige for norske kunder og i fjor også for nordiske kunder til Danske Bank.

Første svenske kunde

Dermed fikk Axeptia signert sine første avtaler med svenske bedrifter i løpet av fjoråret.

–  Den første av dem går live i disse dager, sier Warp.

– Da var det ikke fra Sverige som inntektsøkningen kom i fjor?

– Nei, inntektene fra svenske kunder kommer først i år.

For to år siden hentet Axeptia 13 millioner kroner, i en runde der den danske investoren Peter Tang Thomsen stod for omtrent 80 prosent. Det var en rekordrask runde. Da fortalte Warp og medgründer Stian Davidsen at det tok omtrent to uker fra første kontakt til pengene stod på konto.

Så raskt går det ikke i dag, men selskapet ser ut til å ha forvaltet de pengene vel, for ifølge Warp er det ikke blitt hentet ny kapital etter det, og han antyder heller ikke noe behov av nye emisjoner.

– Det har kjørt med stram kostnadskontroll?

– Ja, det kan du si. Det er sånn som jo veldig mange driver med om dagen. For vår del betyr det at vi ønsker å vokse enda mer på inntekter før vi begynner å utvide staden, sier Warp.

– Men nå kjører vi på med nordisk skalering, og venter å ha kunder i alle nordiske land før utgangen av 2024.