nytt om navn

UX-veteraner slår seg sammen – starter Innsiktspartner

Are Halland og Torstein Norendal starter konsulentselskap

Are Halland og Torstein Norendal i Innsiktspartner
Are Halland og Torstein Norendal i Innsiktspartner
Publisert Sist oppdatert

– Etter flere år som soloentreprenør var det på tide å bygge sterkere samarbeid. Startup-landskapet i norsk UX-miljø er fullt av spennende innovasjoner, men mange organisasjoner sliter med å sette det sammen til en helhet. Det vil vi endre, sier Are Halland til Shifter.

Han går nå sammen med innsiktekspert Torstein Norendal for å etablere Innsiktspartner – som blir beskrevet som et konsulentkonsept som skal gjøre det enklere for organisasjoner å omsette brukerinnsikt til handling.

Halland, har bakgrunn fra FINN.no og Netlife Design, og står bak nettstedet Kjernekaren.no og boken «Kjernemodellen» der han lærer bort en samarbeidsmetodikk for digital strategi med internasjonal anerkjennelse. Norendal har spesialisert seg på brukerinnsikt og kvantitativ analyse av brukeratferd.

Til Shifter forteller de at Innsiktspartner ikke bare er et tradisjonelt konsulentselskap, men et partnerskap som skal knytte sammen flere aktører i den norske UX-startupsscenen. 

– Vi samarbeider tett med norske UX-startups som Skyra, Testflow og Breyta for å kombinere deres innovative teknologi med vår strategiske tilnærming. I stedet for å konkurrere på produkt, bygger vi en helhetlig metodikk som binder det hele sammen, forklarer Halland.

Bakgrunnen for samarbeidet kom etter at Halland tidligere i år måtte avlyse en internasjonal Kickstarter-kampanje etter en sykkelulykke.

– Det ble et veiskille som fikk meg til å tenke på hva som virkelig er viktig. Å bygge samarbeid i det norske miljøet føltes som et naturlig neste steg, og Torstein var den perfekte partneren, sier Halland.

Innsiktspartner vil rette seg mot både etablerte virksomheter og scale-ups som trenger hjelp med digital prioritering og brukerinnsikt.

Partnerskapet starter med prosjekt for blant annet KLP og Oslo Pensjonsforsikring, og Halland ser et voksende behov i markedet.

– Organisasjoner har i dag tilgang på mer data enn noen gang, men sliter fremdeles med å prioritere og koordinere innsats. Vi hjelper dem med å koble brukerbehov til forretningsstrategi gjennom praktiske verktøy og metodikk, sier Halland.

Halland arrangerer også en Masterclass i strategisk innholdsdesign i juni, og vil bygge et internasjonalt fellesskap rundt kjernemodellen.