Zwipe-gründeren ble tatt på senga da hans «hemmelige» prosjekt konkurrerte med Zwipe

Etter at Kim Humborstad forlot bedriften han en gang grunnla, har han i det stille startet et ganske annet biometriselskap. Men etter en snuoperasjon hos sin gamle startup er hans nye startup nå blitt en rival.

Seriegründer. For jul fortalte Kim Humborstad om Celeri, det ene av to oppstartselskaper han er aktiv i. Nå viser seg at det andre Fuse Identities, får konkurranse av Zwipe, det første selskapet han startet.
Publisert

– Jeg må innrømme at jeg ble litt tatt på senga av nyheten, sa gründer Kim Humborstad, da vi i forrige uke tok kontakt for å høre hva han tenkte om at Zwipe hadde bestemt seg for å skifte fokus bort fra biometriske betalingskort og over på adgangskontroll - nettopp det han selv er i gang med sammen med et erfarent team av gründere i Fuse Identities. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

LES MER:   Zwipe skal kutte 40 millioner – gir opp biometrisk betaling

Satset alt på betaling ...

For den som har fulgt Zwipe etter at selskapet gikk på børs i 2019, har det først og fremst fremstått som et fintech-selskap, men med røttene i biometri.

Med Andre Løvestam, som tok over som daglig leder etter gründer Humborstad, ved roret satset selskapet på å etablere seg som den ledende globale leverandøren av biometriske betalingskort, med integrert fingeravtrykkleser.

– Det første jeg gjorde var å fokusere selskapets mål. For å virkelig kunne gå for gullmedaljen, måtte vi fokusere alle ressursene våre inn på den største og mest nærliggende muligheten for oss i nær fremtid. Det ble betalingskort, sa Løvestam til Shifter i februar 2019.

LES MER:  FinShift: Zwipe kaster betalingskortene

... og valgte bort adgangskontroll

I dag forteller Humborstad at det veivalget førte til at Zwipes satsing på biometriske kort for adgangskontroll ble lagt ned og de som jobbet med utviklingen av det ble sagt opp.

– Var den egentlige anledningen til at du sluttet at du ikke var enig i at alle ressursene skulle brukes på betalingskort?

– Det var ikke derfor jeg sluttet, men Zwipe hadde på det tidspunktet en god fot inn i markedet, med en ganske imponerende kunderekke innen adgangskontroll, sier Humborstad.

Føre sin tid 

Løvestams beslutning var da en kursendring fra den opprinnelige idéen til Humborstad og medgründer Joakim Egseth Solberg i 2009.

Da handlet det om å gjøre biometrisk identifisering tilgjengelig på kort, Om det var et bank- eller adgangskort spilte mindre rolle den gang.

– På den tiden vi kom opp med Zwipe-konseptet, var det ingen som kunne låse opp mobilen med et fingeravtrykk. Du kunne kanskje se biometri brukt på adgangskontroll i USA. Eller i en James Bond-film, sa Humborstad i det samme intervjuet i 2019.

– Men vi hadde aldri et «eureka»-moment», la han til.

Tilbake til røttene 

Ifølge Humborstad har han ikke fulgt Zwipe veldig tett siden han solgte seg ut og forlot selskapet i årsskiftet 2019-2020, Noe som bør ha bidratt til overraskelsen over at den nåværende sjefen i Zwipe, Robert Puskaric, i forrige uke snudde på hælen og meldte at man nå skulle gå mer i retning av det opprinnelige Zwipe:

– Beslutningen om å fokusere på Zwipe Access er et naturlig resultat av fremskrittene vi så i 2023. Likevel er all innsatsen som ble lagt ned i utviklingen og sertifiseringen av Zwipe Pay det som la grunnlaget for suksessen med Zwipe Access.

Han la til at selv om ressursene nå fokuseres et annet sted, skal bedriften likevel fullføre leveransene av de kontrakter de har inngått med Zwipe Pay.

Meldingen kom også med en sparepakke på 40 millioner kroner og en beskjed om at fem personer mistet jobben. Kuttene annonseres om lag et halvt år etter forrige gang sparekniven var fremme. Sommeren 2023 røk for øvrig 15 årsverk i en «strømlinjeforming» av organisasjonen.

Velkommen etter

Om beskjeden kom overraskende på Humborstad, var kursendringen i seg selv neppe det. 

– Jeg tror at det var nødvendig. Med stadig nye sikkerhetskrav ligger det større muligheter i adgangskontroll enn i betaling, fortsatte Humborstad.

GDPR og EUs NIS2-direktiv (Network and Information System), som vil stille nye krav til digital sikkerhet, er to eksempler på det som driver frem behovet for biometriske adgangskort, ifølge gründeren. Det er eksempler som også Zwipe-sjefen Robert Puskaric løftet frem da han i børsmeldingen skulle fortelle om bakgrunnen for kursendringen til selskapet.

Tidligere Zwipe-gründer Humborstad ligger et stykke foran i løypa med det resonnementet. Det er nemlig litt over halvannet år siden Humborstad var med og startet et nytt selskap hvis formål er akkurat det samme som Zwipe nå har valgt – biometriske kort for adgangskontroll. 

– Jeg har veldig tro på det markedet, det er jo helt sikkert, sier Humborstad om bakgrunnen for å starte nye Fuse Identities.

Erfarent team

Fuse tilbyr per i dag to produkter; biometriske adgangskort og en styringsenhet for fingeravtrykksdata og NFC-ladning av biometrikortene.

Humborstad startet Fuse sammen med svenskene Christian Skeppstedt og Alexander Blomquist begge med bakgrunn fra Zwipe-konkurrenten Fingerprint Cards og israeleren Ronen Shaul som har lang erfaring innen mikroelektronikk og står bak flere patenter på smartkortområdet.

De fire jobber helt desentralisert med ulike oppgaver og er ifølge Humborstad fortsatt så små at det ikke er behov for å ha noen i den klassiske CEO-rollen. Likevel er selskapet allerede etablert i markedet og har skaffet seg kunder. 

– Vi har blant annet en dansk myndighet som kunde i tillegg til noen mindre kunder i Sverige og Norge, forteller Humborstad.

Både inntekter og kostnader er imidlertid små – hittil godt under millionen per år.

Vil inn på mulig kjempemarked

Det skal det imidlertid bli endring på. Som nevnt fører nye sikkerhetskrav til økt etterspørsel på sikrere identifisering. 

– Vi tror at biometriske kort vil stå for en betydende andel av de nær 500 millioner smarte adgangskort som skal leveres de kommende årene, sa Robert Puskaric i børsmeldingen fra Zwipe

Det er en analyse som Humborstad mer enn gjerne skriver under på, og han synes egentlig det bare er bra at hans gamle selskap gir seg inn i det samme markedet som hans nye.

– Markedet er mer enn stort nok, og at det er flere aktører som lager denne typen løsninger, er bare bra. Det viser jo at markedet begynner å modnes, sier Humborstad.

Jobber med ytterligere en startup

Nå er det slik Fuse Identities ikke er det eneste selskapet som kan omtales som Kim Humborstads nye satsing.

Det andre selskapet heter Celeri og har som mål å gi Tiktok-generasjonen en mulighet til å få lønn utbetalt hver dag.

Den satsingen fortalte han om i Shifters søstermagasin BankShift før jul. Da hadde det blitt kjent at DNB synes konseptet var så interessant at Celeri ble tatt opp i fjorårets DNB NXT-kull i akseleratorprogrammet til Startuplab  og DNB.

– Hvordan er det å bygge to så forskjellige selskaper parallelt?

– Det er veldig spennende. Spesielt er det givende å være solo-gründer ett sted og del av et gründerteam et annet. i tillegg er det fint å kunne gjenbruke erfaring fra én industri, samtidig som man får energi av å lære mye nytt i det andre selskapet

– Kommer du til å kunne velge hva du skal satse videre på, da den dagen kommer?

– Jeg jobber allerede mer enn full tid med Celeri, og er veldig glad for at jeg samtidig får være med på Fuse-teamet. Foreløpig kjenner jeg ikke noe på tidsklemma, sier serie-gründeren.