Saas

–Vi kommer ikke bort fra at vekst må ha større prioritet enn bunnlinjen

Proptech-selskapet Placepoint henter 9,2 millioner i tøft marked. CEO Peder Sunde leverer det investorene krever, men minner om at sorte tall må gå utover veksten.

Daglig leder i Placepoint med co-founder Thomas Låver i midten og co-founder Jarle Bjørnbeth til høyre.
Publisert Sist oppdatert

Proptech-selskapet Placepoint har laget en SaaS-løsning for eiendomsutviklere. Løsningen gir kundene overblikk, og verktøy som kartlag, 3D-modeller, reisedistanse og saksinnsyn for de fleste eiendommer i Norge. Verktøyene brukes av alt fra små entreprenører til store kjeder i planleggingen av neste lokasjon.

I fjor fikk selskapet Marketer Technologies inn på eiersiden i det som fortsatt var et nokså godt klima for proptech-selskaper på kapitaljakt.

I år skulle det bli vanskeligere, likevel lukket Placepoint en runde på 9,2 millioner mot nye og eksisterende eiere rett før etter påskeferien.

– Det er alltid krevende å hente penger, men vi er veldig fornøyd med å ha klart det denne gangen og, sier CEO Peder Sunde.

Selskapet halverte verdsettelsen til 30 millioner for å lande runden, og Marketer valgte å la seg vanne ut.

– Vi måtte ta hensyn til signalene fra markedet. Akkurat nå er det det svakeste eiendomsmarkedet for nybygg siden 1992, så da måtte vi jobbe litt hardere for å sikre likviditet, sier Sunde som blant annet har jobbet i bank i London.

Vanskelig for SaaS-selskaper å vokse og kutte samtidig

Han mener mange av SaaS-selskapene i dag settes i en vanskelig situasjon når investorene på den ene siden krever innsparinger og en klar plan om sorte tall på bunnlinjen innen kort tid, og på den andre sammenligner veksten med selskaper fra tider hvor kapitalen fløt friere.

– Vi har en svært god utvikling som skalerer skikkelig for tiden. Vi er nå oppe i 90 kunder og har fem millioner i årlige gjentakende inntekter (ARR), likevel har vi tatt rev i seilene for å vise at vi kan nå svarte tall snart, sier Sunde som var tidlig ute med å ta grep.

Planen nå er å være cash positive før neste runde.

Sunde er takknemlig for at mange av kundene har et langsiktig perspektiv. Selv om nybyggsalget står stille nå, sitter mange med prosjekter som de skal jobbe med de neste fem til 10 årene.

– Vi er veldig fornøyd med salget, og det skal komme godt med, for stagnasjon er døden for et SaaS-selskap. Vi kommer ikke bort fra at vekst må ha større prioritet enn bunnlinjen i de tidligste fasene.

Landet stor avtale med Mestergruppen

En stor milepæl for SaaS-startupen kom i form av en fersk innovasjonsavtale med Mestergruppen som er et av Skandinavias største konsern innen byggevarehandel, huskjededrift for boligentreprenører og eiendomsutvikling.

– Det blir veldig spennende å få være med på vekstreisen deres mot mer bærekraftige nybygg som en liten, men sentral brikke, sier Sunde som er klar på at Placepoint ikke blir konsernets nye eksterne IT-avdeling.

Det er etter hvert blitt en del selskaper som driver med data innen eiendom. En av Placepoints unike sider er et egenutviklet verktøy for 3D-modellering som skal være ekstremt enkelt å bruke for en som aldri har jobbet med det tidligere.

– Tanken er at man skal sette opp egen 3D-modeller for prosjektet sitt for å sjekke siktlinjer eller om det vil ødelegge eksemplevis solforhorholdene for naboen, sier Sunde.

Vil bidra til demokratisering av byggesaker

Han peker på at også samfunnet i sin helhet skal kunne ta produktet i bruk for å demokratisere byggesaker med bedre innsyn og forståelse for byggeprosjekter som kommer.

– Det er et problem at byggesaker blir stadig mer komplekse. Vi jobber med å lage en løsning som vil gjøre det enklere for folk å mene noe om sakene før gravemaskinen står der og det er for sent. Vi må fortette selv om ingen liker nybygg i nabolaget, men med dette verktøyet skal det bli enkelt å bli hørt.

Sandefjord er en næringsvennlig kommune

Placepoint har kontorer på Skøyen, mens hovedkontoret ligger i Sandefjord. Sunde er selv lokalpolitiker og kan ikke si nok fint om hvordan det legges til rette for lokalt næringsliv.

– Sandefjord kommer til å ligge helt i toppen på neste kåring av mest næringsvennlig kommune. Det har vi også jobbet hardt for blant annet gjennom finansiering av tiltaket Gründeriet som sørger for behovene til lokale startups, sier han.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!