FUSJON

Unacast-gründer Thomas Walle etter fusjonen: – Vi er mer aggressive nå

Unacast-gründeren letter på sløret om vekstplanene for det nyfusjonerte selskapet.

Kjartan Slette og Thomas Walle i Unacast.
Kjartan Slette og Thomas Walle i Unacast.
Publisert Sist oppdatert

– Unacast har alltid, siden dag én når vi startet, hatt som mål å bygge en «category leader, sier Thomas Walle, medgründer og daglig leder i Unacast.

Tirsdag ble det klart at det norskgründede stedsdata- og analyseselskapet slår seg sammen med Gravy Analytics, et amerikansk selskap som har bygget seg opp i samme kategori.

– Selv med kontinnuerlig sterk vekst, diskuterte Jeff White (CEO i Gravy Analytics) og jeg hvordan vi sammen kan ta et kvantesprang. Vi har kjent hverandre lenge og har samme visjon. Og dette grepet gjør at vi kan oppnå «category leadership», profitabilitet og investere mer i produktutvikling og go-to-market, slår han fast.

Vil vokse i Oslo

Det dannes et felles holdingselskap, som aksjonærene i de to selskapene deler på midten. Foreløpig fortsetter selskapene å jobbe parallelt, som to heleide datterselskap, men en felles merkevare er underveis.

Med sammenslåingen gjøres det også noen endringer i organisasjonen. Walle blir daglig leder, mens Gravy-gründer Jeff White tar rollen som president.

Samtidig er det allerede gjort «noen mindre endringer» knyttet til dupliserende roller på kommersiell side i USA, ifølge Walle. 

– Data science og engineering-teamet i Oslo og Pilsen (Tsjekkia) vil vi fortsette å investere i og ønske å vokse, sier han.

Utelukker ikke kapitalinnhenting

Det nye selskapet vil ifølge Walle være lønnsomt allerede tidlig neste år. Han vil derimot ikke si noe om verdsettelsen. Unacast bikket i fjor milliarden.

– Planlegges det å hente mer penger med det første?

– Nei, ikke med det første. Fusjoneringen, og ved å ta ut mye synergier rundt datakost, prosessering og lagring av data, trenger ikke ytterligere kapital, sier Walle.

– Men, vi er sultne - vi er mer aggressive nå og vi skal bygge videre, så det er ikke utenkelig at vi gjør en ny runde for å styrke vårt «category leadership». Men når, det får tiden vise, sier han.

Lærdommene

Det er ni år siden Unacast ble etablert, og åtte siden Walle tok turen til USA for å få fart på det. Han beskriver fusjonen som «både riktig og gøy». 

– Er det én ting jeg har lært, så er det at det er mange måte å bygge selskap på.

Til syvende og sist handler det om to ting, mener han, og oppsummerer det sånn:

  • Fortsette å finne nye løsninger og veier for å bygge fantastisk bra produkter andre selskaper bruker for å ta bedre avgjørelser, samt skape en god kundeopplevelse. 
  • Sørge for at alle ansatte i Unacast og Gravy Analytics er på en kontinuerlig reise hvor de utvikler seg profesjonelt og personlig. 

– For å gjøre det må man ha nye opplevelser og nye utfordringer. Og det er nettopp det denne fusjonen gir oss - mulighet til å vokse selskapet til kundenes best, og gjør det mulig for oss som individer og ansatte å vokse.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Powered by Labrador CMS