Tysk friluftsgigant kjøper den norske turappen Outtt

– Kunnskapen om Norge er helt latterlig lav i Europa. Noe av grunnen er at vi har vært opptatt av å serve dette markedet via plattformer vi nordmenn selv lager. Nå vil vi i større grad nå ut til riktig turist på riktig plattform, sier gründer Erlend Eggen.

Publisert

Den tyske reiselivs-tech-giganten Outdooractive har kjøpt turappen Outtt. Oppkjøpet er del av en trend der de større aktørene har slukt de små. I løpet av det siste året har tyskerne kjøpt både MountNpass og Viewranger. Nå fortsetter de altså oppkjøpsraidet, og etablererer seg i det norske markedet gjennom dagens Outtt-team. Gründer Erlend Eggen tror Outdooractive, med sine 10 millioner friluftsinteresserte brukere, kan få stor betydning for norsk reiseliv.

– Jeg tror plattformen vil være en døråpner til det europeiske markedet for norske turistbedrifter og en kilde til gode friluftsopplevelser for folk flest. Ferieturen 2.0 skal være grønn, kortreist og langsom, i mine øyne vil de europeiske turistene bli viktigere enn noen gang, sier Eggen.

Snuoperasjonene

Outtt har vært innom noen dype daler på sin reise. For halvannet år siden fortalte de til Shifter om hvordan selskapet hadde tatt et oppgjør med egen forretningsmodell. I stedet for å satse bredt over hele Norge, spisset de seg inn mot noen få godt besøkte destinasjoner – Lofoten, Oslo, Jotunheimen, Bergen og Senja. Målgruppa var utenlandske turister, som siden har utgjort nærmere 80 prosent av brukerne.

– Det var bred enighet om at det var riktig vei å gå, selv om det har kostet, sa gründer Eggen i fjor vår.

Den nye strategien så ut til å treffe godt. I dette årets første to måneder hadde Outtt «all time high» med sin «Lonely Planet for friluftsliv», men så kom 13. mars og stengte grenser verden over.

I juni var det imidlertid opptur. For mens de utenlandske kundene hadde blitt borte over natten, flokket nå nyfrelste norske friluftsfriskuser seg til appen for å få guiding. Innen sommeren var over, hadde Outtt tatt igjen det tapte.

- Nordmenn søkte ut i naturen, og mange av dem trengte en detaljert introduksjon til friluftsliv.

Skulle satse selv

Det som kunne vært et dårlig utgangspunkt for forhandlinger om et mulig oppkjøp, ble trolig plutselig ikke så galt likevel. Tyskerne har lenge fulgt en strategi der de kjøper seg inn i lokale markeder, for å bli en globalt dominerende aktør. Med Outtt får de en fot innenfor i det innbringende skandinaviske reiselivsmarkedet.

Men i utgangspunktet var det ikke planen til Erlend Eggen å selge riktig ennå. For de hadde i en god stund jaktet på en større investeringsrunde som kunne ta appen deres ut i et globalt marked på egen kjøl. Det var i forbindelse med disse dialogene at Outdooractive etter hvert meldte sin interesse for å kjøpe det norske selskapet.

- Vi har vært i dialog med alle de store plattformene, og etter hvert begynte vi å snakke sammen i detalj.

Dette får Outtt

I dag består Outtt-teamet av tre personer, stasjonert både i Oslo og i Vang i Valdres. Til sammenligning har Outdooractive 150 ansatte.

– Hvorfor kjøper en gigant et selskap som dette?

– Vi har en relativt stor brukermasse i Norge, og har 500.000 innom i et normalår. Vi har partnere og bedriftskunder over hele landet, og det er en god utgangsposisjon for videre satsing.

Selv kjøpesummen får Eggen ikke lov til å gå ut med. For Outtt sin del betyr overgangen at de får tilgang på en helt annen teknologisk verktøykasse enn de hittil har hatt. De får en ny plattform ut mot de som skal på tur, og får også et avansert verktøy som de profesjonelle samarbeidspartnerne kan bruke til å mate inn informasjon. Ikke minst handler det om data og analyse.

Bra for Norge

Han tror det vil komme det norske reiselivet til gode når den tyske giganten nå inntar Norge gjennom Outtt. Norske destinasjoner vil bli synlig på en plattform som blir brukt av millioner av brukere i Sentral-Europa.

– Kunnskapen om Norge er helt latterlig lav i Europa. Noe av grunnen er at vi stort sett har vært opptatt av å serve dette markedet via plattformer vi nordmenn selv lager. Her vil vi i større grad nå ut til riktig turist på riktig plattform.

Eggen tror denne gruppen vil bli en spesielt interessant målgruppe etter hvert som grensene åpner igjen.

– Jeg tror vi har fått noen endrede perspektiver i løpet av den perioden vi har vært gjennom. Et av dem er at folk vil bli mer forsiktige med å reise langt, både av bærekrafthensyn og selvfølgelig også faren for å bli sittende fast hvis det skulle skje noe. Jeg tror turister vil reise kortere, og bruke mer tid på hvert sted de besøker. Norge trenger ikke fly-addicts som banker inn fem innenlands flyreiser på sju dager for å nå signaturoppelvelser på kryss og tvers av hele landet.