gaming

Tungvektere fra Candycrush, Supercell og Angrybirds danser med norsk seriegründer

Ole Martin Ølmheim flyttet til Stockholm for å bygge mobilt dansespill, og har fått med seg noen av de tyngste veteranene i bransjen.

Gründer Ole Martin Ølmheim med styremedlem Terje Hauan og investor Marcus Lewold.
Publisert Sist oppdatert

Etter å ha bygget Bikefinder i seks år, startet Ole Martin Ølmheim opp Okto Technologies i 2021 sammen med Filip Nag og Eirik Jørgensen. 

Mens Nag hadde bakgrunn som produktsjef i Zaptec, forsvant Jørgensen ganske fort ut av selskapet og ble gründer i Amina Charging. 

Etter å ha bygget Bikefinder i seks år, startet Ole Martin Ølmheim opp Okto Technologies i 2021 sammen med Filip Nag og Eirik Jørgensen. 

Mens Nag hadde bakgrunn som produktsjef i Zaptec, forsvant Jørgensen ganske fort ut av selskapet og ble gründer i Amina Charging. 

Tanken var i utgangspunktet å lage et sykkelspill som kunne bidra til å få brukerne i fysisk aktivitet, og det ble hentet inn noen millioner i kapital til utviklingen. 

Ølmheim sier i dag at han også ønsket å benytte seg av det han anså som et verdensledende norsk miljø innen «maskinsyn», altså kameraers evne til å forstå hva de ser på. 

Nå sitter selskapet på en teknologi for 3D-skanning med mobilen i realtid som blant annet kan brukes til å lage avatarer, og er godt i gang med å kommersialisere løsningen gjennom utvikling av spillet Danceit, som ikke lenger handler om sykling, men dansing.

Sikter mot TikTok-milliardene

Målgruppen er jenter mellom 13 og 25 år – en demografi som er «native» til TikTok.

– Omtrent 30 prosent av alt innhold på TikTok er danserelatert, men det finnes ikke et dedikert dansespill for denne plattformen, forklarer Ølmheim.

For å bygge bro mellom dans, teknologi og spill har de inngått samarbeid med den svenske danseduoen Nino & Julia, som har over 2 millioner følgere på TikTok.

– De har tidligere hatt oppdrag for Just Dance, men sier Danceit gir dem helt nye muligheter til å  knytte tettere relasjoner til følgerne sine. Vi ser på muligheten for å ha dem som avatarer i spillet, sier Ølmheim.

Gründer Ole Kristian Ølmheim tester Danceit.

Han estimerer at de 1000 største danse-influenserne alene har en samlet følgerskare på tre milliarder personer.

Spillet vil være gratis å laste ned, med inntekter fra «in-app purchases» som battle pass, avatar-klær og bakgrunner.

Flere tungvektere

Teamet består nå av flere tunge navn fra gaming-bransjen, blant annet Yiannis Alexopoulos som har bakgrunn fra den finske enhjørningen Supercell (Clash of Clans) og Nick Murray som ifølge Ølmheim var sentral i å gjøre Angry Birds til en pengemaskin. 

– Vi består nesten utelukkende industriveteraner. Dette er folk som har takket nei til posisjoner i store gamingselskaper fordi de synes at dette prosjektet er mer spennende, sier Ølmheim.

Med syv års erfaring fra spillgiganten King og suksessen Candy Crush, har svenske Marcus Lewold et trent øye for hva som fenger på mobil. Nå har investoren og rådgiveren rettet blikket mot Okto Technologies.

 Etter å ha sett teknologien og teamet bak, var han klar til å investere. Lewold påpeker at «casual games» i dag er en av verdens desidert største underholdningsformer, og overgår både video- og musikkindustrien.

– Jeg er overbevist om at vi ikke bare kan bygge et skikkelig morsomt spill, men også kunne hjelpe artister med det som er deres største problem – å nå ut til fansen sin. Hvis vi lykkes med det, kan DanceIt bli en plattform for lansering av ny musikk, sier han. 

Snur musikkbransjen på hodet

Slik han ser det er det først når selve spillet sitter at det store potensialet han mener ligger i musikklisensiering, kan utløses. I stedet for å betale dyre lisenser på forhånd, vil Danceit snu modellen.

Lewold ser på plattformen som en løsning på et av artistenes største problem: å nå ut. Tanken er at spillet skal kunne sende trafikk til artistene.

Målet er å gjøre gamere til lyttere, og lyttere til fans, med mobilspillet som knutepunkt.

Flyttet til Stockholm

Gründer Ølmheim flyttet nylig til Stockholm, men han avviser at skattehensyn var en motivasjon. 

Han forteller at teamet valgte å etablere sitt eget miljø i Sverige etter å ha søkt opptak i flere toppakseleratorer i USA.

– I januar tok vi en strategisk beslutning om å bygge videre i et miljø med sterk spillkompetanse og bedre tilgang på risikokapital, sier han. – Stockholm har alt vi trenger: mobilutvikling, teknologikompetanse og de beste folka på musikklisensiering. Det er en perfekt kombinasjon for oss, sier Ølmheim.

Henter 25 millioner neste år

I motsetning til tradisjonelle «Triple A»-spill med budsjetter på 100 millioner dollar, satser Danceit på en «lean» modell. Fordi danserne og brukerne står for innholdet, forventer de å klare seg med rundt 11-13 ansatte for å nå en stor brukermasse.

Selskapet tester spillet jevnlig via TikTok-kampanjer, og sikter mot en «soft launch» i mars 2026, med full lansering i 2027.

Til nå er det brukt 12 millioner kroner på utviklingen av kjerneteknologien og 3 millioner på selve spillet. Etter en intern runde på 3 millioner i sommer, hentes det nå 3 nye millioner i en englerunde hvor Marcus Lewold deltar.

– Planen er å hente mellom 20 og 25 millioner kroner i andre kvartal neste år, sier Ølmheim, som legger til at de har jobbet tett med langsiktige investorer som har satt KPI-er før de gir grønt lys.