Navnebytte

Ting gikk i «stå» da den norske startupen skulle lansere i utlandet

Klesleiestartupen Fjong så seg nødt til å bytte navn etter at ekspansjon til Sverige skapte «ereksjonsforrvirring».

Fjong-gründer Sigrun Syverud (t.v.) med Sophie Wiik. Foto: Private
Publisert Sist oppdatert

Den norske klesleiestartupen Fjong melder tirsdag at den bytter navn til Vibrant, etter at en ekspansjon førte til navneforvirring i utlandet. 

«Tilbakemeldinger fra internasjonale interessenter, har pekt på at navnet Fjong ikke umiddelbart kommuniserer selskapets natur og at det kan komme til å begrense interessen i nye markeder», skriver selskapet i en pressemelding. 

CEO i Fjong, Sophie Wiik, skriver videre i pressemeldingen at det er ekspansjonen til Sverige som har bydd på problemer.

– Vi planla også å lansere i Sverige tidligere i år, men det viser seg at ordet «fjong» betyr noe ganske annet på svensk. Appen vår ble faktisk sensurert i app-store med det navnet, så da ble det klart at noe måtte gjøres, skriver hun. 

På svensk betyr «fjong» nemlig «ereksjon», som på mange måter ikke representerer det selskapet driver med, som altså er utleie av klær. 

Det nye navnet derimot er en sammensetning av de engelske ordene «rent» (leie) og «vibrant», som gjerne brukes for å beskrive noen som har god utstråling. 

Fjong-medgründer Sigrun Syverud under kåringen av årets kvinnelige gründer. Foto: Vilde Mebust Erichsen

– Vi ønsker å formidle den positive følelsen av å stråle i klær som passer til din personlighet, og vi synes navnet Vibrent fungerer utmerket til akkurat dette budskapet, sier Kristin Vaag, Country Manager for Fjong i Norge

Shifter har fulgt Fjong siden oppstart i 2016. Frem til i dag har selskapet drevet med utleie av klær først og fremst til kvinner. I pressemeldingen kan de imidlertid fortelle at de nå også leier ut til hele familien. 

Nylig gjorde selskapet også comeback med fysisk butikk på Aker Bygge.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.