retail

«Symester» er ny sjef for Fjong i Norge: Gjør comeback med fysisk butikk på Aker Brygge 

Etter mer enn tre år som heldigitalt utleiekonsept, er det igjen mulig å avlegge Fjong et fysisk besøk. – Spørsmålet er om det er verdt investeringen. Det får vi vurdere nå, sier den nye norgessjefen Kristin Vaag.

Kristin Vaag, ny Norgessjef i Fjong
Publisert Sist oppdatert

I forrige uke åpnet klesutleietjenesten Fjong et såkalt showroom på Aker Brygge, i samarbeid med bruktkonseptet Eftir.

Det er tre og et halvt år siden gründerselskapet til Sigrun Syverud sist hadde en fysisk lokasjon åpen for kunder. Butikken på Frogner ble stengt da koronapandemien traff landet, og åpnet aldri igjen.

– Vi spurte oss selv hva vi kunne gjøre, og da kom vi frem til at vi skulle teste et heldigitalt konsept, sier Kristin Vaag, som i sommer tok over som norgessjef.

Vaag er for mange kjent som deltaker i Symesterskapet på NRK, og har vært med å starte symønsterselskapet Flid. Siden 2021 har hun jobbet i Fjong, og får nå ansvaret for å få bedriften til å vokse i hjemmemarkedet.

I mellomtiden har selskapet ekspandert til Danmark. Nå var imidlertid tiden inne for å gjøre comeback i fysiske lokaler.

– Vi savnet å møte kundene i showroomet. Spørsmålet er om det er verdt investeringen å ha fysiske lokaler. Det får vi vurdere nå. Da vi ble spurt av Eftir om å bli med og dele butikken med dem, tenkte vi det var en fin mulighet, sier hun.

Savner fysiske lokaler

Gjenåpningen kommer etter et solid fjorår. De endelige regnskapstallene er ikke inne ennå, men allerede sommeren 2022 varslet gründer Syverud om mer enn dobling fra året før.

Vaag tror den fysiske gjenåpningen kan få veksten til å akselerere. Hun peker blant annet på lokasjonen som god. I motsetning til den forrige butikken på Skillebekk, er forbipasserende nå ingen mangelvare. 

– Da måtte man på en måte dit ens ærend, mens nå er vi mye mer sentrale. Her på Aker Brygge er det mange som går forbi tilfeldig og som kanskje vil ende opp hos oss ved et «uhell». Kanskje de skulle kjøpe noe nytt og så ender de opp med å leie i stedet?

Den nye norgessjefen forteller også om mange forespørsler fra kunder som savnet showroomet, hvor man kan komme å prøve klær før eventuell leie.

Løser to problemer samtidig

Da Fjong åpnet dørene for første gang i januar 2017, leide de hovedsakelig ut klær og vesker på vegne av privatpersoner. Dette har de senere gått vekk fra, og får flesteparten av plaggene fra overskuddslagrene til merker som Holzweiler, Samsøe Samsøe og Camilla Pihl.

– Vi så rett og slett at vi kunne være med å løse et veldig stort problem, nemlig overproduksjon innen motebransjen. Vi tar imot restklær fra alle de store norske merkene og designerne.

– Leier dere fortsatt ut på vegne av privatpersoner?

– Ja, noen få. Blant annet noen moteinfluensere som har mye klær. Men dette er bare en liten del av det vi leier ut.

Dekkhotell for klær

– Hva blir den største utfordringen deres fremover?

– Å få modenhet i markedet, få folk til å teste leie av klær. Leie av selskapsklær er blitt ganske vanlig, men hverdagsklær i mindre grad.

Det er særlig abonnementstjenesten Vaag håper flere vil benytte seg av. Selskapet har riktignok flere kunder på abonnement enn engangsleie, men ønsker å vokse mye mer på dette området. 

Frafallet blant brukerne som har abonnement er ifølge Vaag svært lite. Utfordringen er å få flere til å teste det ut, mener hun. Fjong har tatt noen strategiske grep for å gjøre det mer attraktivt for folk å gi konseptet en sjanse, som blant annet ingen bindingstid og ulike størrelser med ulike priser.

Vaag påpeker også at man sparer plass hjemme gjennom å benytte abonnementstjenesten.

– Det blir litt som et dekkhotell, hvis du for eksempel leier en vinterjakke hos oss for sesongen, så leverer du den inn etter vinteren og slipper å ha den liggende hjemme.

Mer spesialiserte bruktbutikker

De siste årene har handel av vintage og brukte klær eksplodert i Norge, viser fjorårstall fra Finn (ekstern lenke). Både Fjong og Eftir plasserer seg i «high end»-delen av dette markedet.

– Tror du brukttrenden vil fortsette å vokse?

– Ja, det tror jeg. Eller, alle måter å lage, selge eller leie ut klær på en mer bærekraftig måte, er i vekst. Tidene endrer seg, folk snakker mye mer om brukt, reparasjon av klær, og redesign.

– Med dette konseptet på Aker Brygge kan vi også nå ut til de som ikke er like erfarne brukthandlere - ennå.