emisjon

Swipload får tidligere Opera-topp med på laget

Aksjer konverteres og nye friske millioner kommer til. 

CEO Stian Vere (venstre) og CTO Oddbjørn Dugan.
Publisert

En ny overtegnet emisjon tilfører logistikk-selskapet Swipload 10,3 millioner i frisk kapital. Samtidig konverteres 13 millioner i gjeld til aksjer. 

– Det er ikke en selvfølge å få til et slikt resultat i dagens marked, og dette er en bekreftelse på at det vi holder på med i hverdagen bærer frukter. Vi er også veldig fornøyd med at eksisterende eiere nå velger å konvertere lån til aksjer, forteller CEO i Swipload Stian Vere

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Han omtaler kapitalinnhentingen som «utmattende, men svært lærerikt arbeid». 

– Vi har jobbet målrettet med å fullføre denne runden siden sensommeren i fjor. Da satte vi igang et strategisk arbeid med å identifisere hvilke aktører vi nå mente ville passe oss utifra hva slags fase vi er i som selskap. Dette er nok den runden vi som selskap har lært mest av, og som nå legger et godt grunnlag for arbeidet vi skal gjøre fremover. 

Opera-topp investerer

Med på laget som ny investor kommer tidligere Opera Software-topp Aneesh Rajaram. 

Han var sentral i Operas satsing på nett-TV som til slutt ble spunnet ut som Vewd Software og kjøpt av amerikanske Xperi for 109 millioner dollar i 2022. 

Rajaram peker på størrelsen på totalmarkedet Swipload opererer i og høy betalingsvilje hos globale kunder som gode grunner til at han ønsket å gå inn som investor.  

Emisjonen verdsetter nå selskapet Swipload Technologies AS til 83 millioner kroner inkludert kapitalinnsprøytingen.

Målet er en Serie A-runde innen ett til to år. 

2023-regnskapene viser vekst

– Nå skal vi satse videre, men samtidig ha fokus på hva vi må gjøre for å strekke runwayen vår lengst mulig. Nøkkelen her er knallharde, daglige prioriteringer av ressursene våre, sier Vere. 

Selskapets årsregnskap for 2023 ble nylig offentliggjort. Omsetningen endte på 8,7 millioner kroner, opp fra en million i 2022. Resultat før skatt kom på minus 3,8 millioner. 

– Vi har hatt en omsetningsvekst det siste året på over 7-gangen, som er et resultat av onboarding av nye kunder og mersalg på eksisterende. Samtidig bærer tallene fortsatt preg av at vi er et selskap i en tidlig fase, hvor retning er viktigere enn fart, sier Vere. 

– Mesteparten av den langsiktige gjelden som regnskapene viser, vil nå konverteres til egenkapital. 

Har globale selskap på kundelisten

Etter en større pivotering i 2022 leverer Swipload idag en Saas-løsning for håndtering av transport- og fraktarbeid. 

Selskapet har i en tidlig fase klart å skaffe seg flere internasjonale selskap på kundelisten, som betongprodusenten Heidelberg, byggevare-selskapet Saint-Gobain og utleie-aktøren Ramirent. 

– Disse aktørene har gjerne transport- og fraktbehov som tradisjonelle logistikksystemer ikke klarer å levere på en god måte. Vi har utviklet et nisjeprodukt som forenkler og effektiviserer arbeid med daglig håndtering av transport – som gjerne er leveranser til byggeplassene, forteller Thomas Bergstøl, CMO og kundeansvarlig i Swipload. 

Ifølge Bergstøl fungerer Swipload i praksis som en fleksibel digital flate hvor hele teamet av prosjektledere, selgere og lagerpersonell i sanntid kan koordinere og gjennomføre transportarbeidet, uten at dette må kreve installasjon av programvare og bruk av dyre konsulenttimer. 

– Vi tenker utradisjonelt rundt hva et administrasjonssystem faktisk kan dekke. Her er for eksempel effektivisering av byggeplass og flyt rundt fakturering områder vi kan bidra til å forenkle. Nå kan kundene våre vise til rundt 30 prosent raskere sluttfakturering. Over tid er dette et svært verdifullt for selskapene, forklarer Bergstøl. 

Planen fremover er å vokse videre i utlandet. 

– Vi ser at vi treffer spesielt bra inn mot segmentene betong, stål og havbruk, som hver for seg er store marked med mange muligheter. Vi er også i dialog med flere av kundene våre med tanke på videre utrulling i Norden. Vår erfaring er at norske avdelinger av globale selskap ofte ligger langt fremme i både utvikling og utprøving av neste generasjons B2B-software.