saas

Strise firedoblet salget i fjor

Strises AI-løsning gjør stadig flere bedrifter kjent med kundene sine. – Anti-hvitvasking er motsyklisk, sier gründer Marit Rødevand. Nå vil hun skalere internasjonalt.

Gründer i Strise, Marit Rødevand.
Publisert Sist oppdatert

Strises AI-plattform tolker og kobler tilgjengelige data. Det kan være data om eierskapsstrukturer, offentlige meldinger, nyheter, finans og ESG eller annet som kundene vil ha fremstilt på en strukturert måte.

Etterspørselen for all kunnskap om dem man gjør forretninger med, såkalt KYC (Know Your Customer), er økende. Ifølge rapporten Global True Cost of Compliance 2020 fører svindel og annen økonomisk kriminalitet til globale tap på over 200 milliarder dollar i året.

Det er denne megatrenden Strise surfer på. I årsrapporten for 2021 går det frem at omsetningen økte fra rundt en million i 2020 til 4,9 millioner i 2021.

Strise benyttes av banker som Danske Bank, Sparebank 1, Sparebanken Vest, og BN Bank.

10 millioner i ARR

Og utviklingstakten for de årlige gjentakende inntektene er fortsatt god ifølge gründer Marit Rødevand.

– Vi passerte 10 millioner i årlige gjentakende inntekter (ARR) for en liten stund tilbake, og har hatt bra vekst etter det. Det var en milepæl for selskapet og vi ligger godt an sammenlignet med målene for året, sier hun.

Veksten skyldes flere faktorer. 2021 var første hele driftsår med et produkt i markedet.

– I kombinasjon med en markedsstrategi som fungerer veldig godt, har vi spisset produktet vårt for KYC mot banker og finansinstitusjoner. Her har vi funnet vår "sweet spot" i et gigant-marked der behovet for ny og bedre teknologi er prekært, sier hun. – Det var da vi oppdaget hvor tungvint og ressurskrevende anti-hvitvaskingsarbeidet i bankene var, at vi skjønte at det var her vi måtte satse.

Hvert år bruker europeiske banker mer enn 100 milliarder euro på bekjempelse av økonomisk kriminalitet. Over 60 prosent av disse pengene brukes på å ansette personell satt til å manuelt oppfylle myndighetenes krav til bankenes KYC-prosesser.

– Gjennom å utnytte grafteknologi og AI er Strise unikt posisjonert til å revolusjonere måten bank og finans jobber med KYC i dag ettersom plattformen automatiserer og kobler sammen KYC prosesser i et smart og enkelt brukergrensesnitt, sier Rødevand.

I Januar i år lanserte Strise sin nye markedsføringsstrategi med fokus på å bygge community. Podcasten The Laundry har blitt en viktig del av denne strategien, forteller hun.

– Podcasten har over 2.000 faste lyttere som jobber innen KYC og antihvitvask –og vi gleder oss veldig til å ta den internasjonalt i sesong 2.

Fikk inn konvertible lån

Årsrapporten viser også at det så langt er for tidlig å snakke om lønnsomhet i Strise. Driftsresultatet endte på minus 8,6 millioner ned fra -4,6 i 2020.

Det førte egenkapitalen ned i negativt territorium, og ble i en note i regnskapet ikke ansett å være i tråd med aksjelovens krav om forsvarlig nivå.

Selskapet har derfor fra slutten av 2020 og siden begynnelsen av 2022 fått inn investeringslån fra nye og eksisterende investorer som etter planen skal konverteres til aksjer. Ved utgangen av året hadde selskapet rentefrie investeringslån på 6,8 millioner kroner. Det er ikke avtalt antall aksjer, kurs ved konvertering eller tidslinje for konvertering av lånene.

I årsrapporten heter det at selskapet aktivt jobber med å hente inn ny kapital og legger til grunn at man vil lykkes med kapitalinnhentingen i løpet av 2022. Dette skal komme i tillegg til konvertering av lånene.

Internasjonale ambisjoner

Rødevand er klar for å satse i utlandet.

– Nå skal vi skalere internasjonalt, men først på menyen står Sverige og Danmark. Dette blir en veldig spennende fase for Strise. Nå handler alt om å gjenta den suksessen vi har hatt i hjemmemarkedet vårt i resten av Norden, sier Rødevand.

Hun peker på at selskapet har brukt både penger og tid det siste året på å ansette mange nøkkelpersoner innen tech, produkt, og marked.

– Nå er vi godt rustet til å skalere uten særlig behov for mange nyansettelser eller større investeringer fremover. Dette gir gode forutsetninger for lønnsomhet innen de neste årene. Noe som er viktig i dagens markedsklima, sier hun.

Selskapet fikk nylig med seg Daniel Drangsholt som ny finansdirektør. Han har tidligere vært CFO i Nettbil, Ny CMO er Lars Lunde Birkeland fra Promon som nylig ble solgt for godt over milliarden.

– KYC, antihvitvask, og bekjempelse av økonomisk kriminalitet er motsyklisk. Og vi opplever at mange investorer har tro på strategien og produktet vårt. Kombinasjonen av resultatene vi har levert så langt og potensialet i selskapet gjør at vi ikke har merket noe særlig til den nåværende markedsuroen blant kundene. Spesielt i kriser er det viktigere enn noen gang å ha gode IT-systemer for å forebygge økonomisk kriminalitet.

– Videre så opplever banker og andre regulerte bransjer stadig nye og strengere antihvitvask og KYC krav fra myndighetene. Dette bidrar naturligvis til et enda sterkere moment og større etterspørsel etter produktet vi tilbyr.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*