Marit Rødevand, daglig leder i Strise og Ida Marie Christensen, Head of Impact & Growth i Danske Bank forteller har gode erfaringer av samarbeid mellom stor bank og liten startup.

De viktigste erfaringene fra et vellykket samarbeid mellom en startup og en stor bedrift

Et samarbeid med Danske Bank ligger an til å bli et springbrett ut av Norge for Strise. Her er deres viktigste råd.

Publisert

«Halvparten av alle samarbeid mellom startups og corporates mislykkes», var konklusjonen i rapporten «Mind the gap», som nylig ble lagt frem av Sopra Steria Scale Up, Universitetet i Oslo og Norges Handelshøyskole.

Funnene i rapporten tyder på at ulike målsetninger er hovedårsaken til at så mange av samarbeidene mislykkes.

Når Danske Bank nå ruller ut Strise sin web-baserte plattform, som hjelper banken med å jobbe mer kundenært, er det derimot et resultat av et samarbeid som både bank og startup har hatt glede av.

Fra pilot til full avtale

Det som begynte med et lite pilotprosjekt i slutten av 2019, har nå endt opp i en kommersiell avtale der Strise sitt verktøy blir tatt i bruk av avdelingene for antihvitvasking og bedriftsmarked i Danske Bank.

– Vi er veldig stolte av samarbeidet med Danske Bank. De de har virkelig bidratt med kunnskap om hva som gir verdi og hva som ikke gjør det. Dette er jo ikke en spesialløsning for Danske Bank, så de har hjulpet oss med å gjøre vårt produkt bedre, sier Marit Rødevand, daglig leder i Strise.

En viktig årsak til at samarbeidet har fungert, er at forretningssiden i Danske Bank har vært veldig tett på prosessen, mener hun.

Særlig de som jobber med antihvitvasking har vært viktige bidragsytere, ifølge Rødevand.

Har fått fortelle om behovene

Hun får medhold av Ida Marie Christensen, Head of Growth & Impact i Danske Bank, som har vært motparten i samarbeidet.

– Vi har fått snakke om behov og så har Strise løst dem. Vi har kommet med innspill på hvilken type informasjon som gir verdi og hvordan ting kan fremstilles på en effektiv måte. Så har de spisskompetanse på datateknologi og hvordan man skal sette sammen det på en logisk måte, sier hun.

Strise sin AI-plattform effektiviserer arbeidet gjennom å analysere store mengder informasjon; nyheter, eierskapsstrukturer, offentlige meldinger, saker fra rettsvesenet, kundeservice-logger, og så videre.

Forskjellen fra tradisjonell medieovervåking, som også samler informasjon, indekserer ord og gjør dem søkbare, er at Strise bruker maskinlæring for å få datamaskiner til å forstå hva ord faktisk betyr, og i hvilken kontekst de er brukt.

Dermed blir Strise det Rødevand kaller en «single source of truth». Det vi si at selskapet bidrar med kundedata som hele tiden er oppdatert på tvers av organisasjonen, slik at alle, uavhengig om de jobber med salg eller antihvitvasking, har tilgang til samme informasjon.

Det gjør at de ansatte i Danske Bank kan hente inn viktig informasjon med noen få tastetrykk, og så bruke mer tid på analyse og å gjøre gode vurderinger.

– Strise har gjort det mulig for oss å jobbe mer proaktivt, da vi kan agere på den oppdaterte informasjonen vi får via løsningen, sier Christensen.

Dette er det viktige grepene

Rødevand og Christensen er enige om at det finnes noen grep startups og større bedrifter kan ta, for å øke sjansene for et suksessrikt samarbeid.

– Når jeg har hørt om startup/corporate-samarbeid som ikke har fungert, har det ofte handlet om lange, utstrakte prosesser og mange beslutningstakere, sier Christensen.

– Det Strise har gjort lurt, er at de startet smått med en pilot og fikk en løsning på plass. Det skapte tillit. Nå har vi gått videre og ruller ut til flere avdelinger, fortsetter hun.

Christensen peker også på to konkrete grep en liten aktør kan ta for å komme seg på innsiden av en stor organisasjon:

  • Finn en eller flere ildsjeler internt i den store bedriften, som blir ambassadører for produktet/satsingen. Som startup har man ikke tilgang til det interne livet i en stor organisasjon.
  • Kom i direkte kontakt med forretningssiden og de som faktisk skal bruke verktøyene. Finn ut hva som må være på plass for at det et verktøy/løsning skal fungere for dem.

Kan bli springbrett ut av Norge

– Hvor omfattende kan dette samarbeidet bli?

– Per i dag er det AML (Anti Money Laundering, journ.anm.) og bedriftssegment som har tatt i bruk Strise. På bedriftssiden bruker vi det til å få oppdatert informasjon om kunder som gjør at vi kan gi bedre oppfølging, sier Christensen, og legger til at verktøyet rulles ut på stadig flere enheter.

– Foreløpig er det bare i Norge, men det ligger jo i avtalen med Danske Bank at de kan ta i bruk vårt verktøy i Danmark og Sverige også, sier Strise-sjefen.

– Så dette er en avtale som kan bli et springbrett ut av Norge for Strise?

– Det kommer jo an på hvor godt vi leverer, men ja det er det, sier hun.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer